181
مهار خشم

اما گروه دوم روایات، مستقیماً به تأثیربخشی صفت حلم در کنترل خشم و غضب می‌پردازند. در این بخش نیز، مومنان تشویق می‌شوند که از حلم، برای کنترل خشم استفاده کنند. حضرت سیدالساجدین علیه السلام فرمودند: «من از مردی خوشم می‌آید که هنگام خشم بردباری کند».۱ ماهیت کنترل‌کنندگی حلم نسبت به غضب، در روایات متعددی بیان شده است.۲ برخی از روایات، شیوه به دست‌آوردن این صفت با ارزش را نیز، به طور ضمنی بیان می‌کنند؛ مانند حدیث امیرمومنان علیه السلام که تصریح می‌نماید، حلم آتش غضب را خاموش می‌کند:
الحِلمُ یطفِئُ نَارَ الغَضَبِ، وَ الحِدَّةُ تُؤَجِّجُ إِحرَاقَهُ.۳
بردباری، آتش خشم را خاموش می‌کند و تندخویی شعله آن را برمی‌افروزد.

شیوه کسب حلم

این‌که اگر کسی حلیم نیست، باید با تمرین بردباری به این صفت برسد، واقعیتی است که در روایات زیادی به آن اشاره شده است.۴ افزون بر آن، از تحلم به عنوان بهترین نوع حلم یاد شده است.۵ احتمالاً به خاطر فعال‌تر بودن تحلّم، ارادی و

1. «إِنَّهُ لَیعجِبُنِی الرَّجُلُ أَن یدرِكَهُ حِلمُهُ عِندَ غَضَبِهِ».
الكافی، ج۲، ص۱۱۲.

2.الإمام علی أمیرالمؤمنین علیه السلام: «كُن‏ حَلِیماً فِی‏ الغَضَبِ‏ صَبُوراً فِی الرَّهَبِ مُجمِلاً فِی الطَّلَب‏»؛ «به هنگام خشم، بردبار باش، هنگام ترس، صبور و هنگام خواستن، كم‌طلب باش (زیاده خواه ‌مباش)».
عیون الحکم والمواعظ، ص۳۹۲. الإمام علی علیه السلام: «مَن غاظَک بِقُبحِ السَّفَهِ عَلَیكَ، فَغِظهُ بِحُسنِ الحِلمِ عَنهُ»؛ «هركه با زشتِی سبكسری، تو را خشمگین كرد، تو با زیبایی بردباری او را به خشم آور».
غرر الحكم، ح۸۶۲۰.

3.غرر الحكم، ح۲۰۶۳.

4.الإمام علی علیه السلام: «مَن تَحَلَّمَ حَلُمَ»؛ «هركه خود را به بردباری زند، بردبار شود.»
غرر الحكم، ح۷۶۵۵. الإمام الصادق علیه السلام: «إِذَا لَم تَكُن حَلِیماً فَتَحَلَّم»؛ «اگر بردبار نیستی، خود را به بردباری وادار».
الكافی، ج۲، ص۱۱۲.

5.الإمام علی علیه السلام: «خَیرُ الحِلمِ التَّحَلُّمُ»؛ «بهترین بردباری، واداشتن خود به بردباری است».
غرر الحكم، ح۴٩٦.


مهار خشم
180

ارزش‌های والای بشری یاد می‌کنند که پوشاننده صفات قبیح انسانی است؛ از جمله روایات گروه اول حدیث شریف از امیرمومنان علیه السلام است که فرمودند:
الحِلمُ غِطَاءٌ سَاتِرٌ وَ العَقلُ حُسَامٌ قَاطِعٌ، فَاستُر خَلَلَ خُلُقِک بِحِلمِک وَ قَاتِل هَوَاک بعَقلِک.۱
بردباری، پرده‌ای پوشنده است و خِرد، شمشیری بُرنده؛ پس، عیب‌های اخلاقی خود را با بردباری بپوشان و با خِردت به جنگ با هوی و هوست برخیز.
همان طور که ملاحظه می‌شود، این روایت از حلم به عنوان یک صفت پوشاننده یاد می‌کند؛ یعنی حلم، خشم یا سایر صفات زشت را می‌پوشاند و از بروز آن جلوگیری می‌کند. با توجه به بحث مقدماتی در مورد ماهیت حلم، در خصوص ارادی‌بودن و در مرتبه فعل و اراده بودن حلم، از برخی روایات گروه اول فهمیده می‌شود که صفت حلم به صورت واکنشی منطقی و برگرفته از عقل این کار را انجام می‌دهد. در حدیثی از امیرمؤمنان علیه السلام از حلم به عنوان نتیجه و ثمره عقل یاد می‌شود.۲ در واقع فرد عاقل، با توجه به مضرات و نتایج نامطلوب خشم یا هر صفت ضد انسانی، با خواست و اراده خود، از آن صفت کناره‌گیری می‌کند، در حالی که هیجان‌های مربوط به آن را هنوز در خود دارد. این کناره‌گیری، باعث پوشاندن عیب او می‌شود تا حدی که ممکن است، فردی به وسیله حلم یا بهتر است بگوییم تحلم، ضعف عقلی خود را هم بپوشاند. چنانچه مصداق حدیث دیگری از حضرت می‌باشد:
الحِلمُ فِدَامُ السَّفِیهِ.۳
بردباری، پوز‌ه بند نابخرد است.

1.نهج البلاغة، حکمت ۴۲۴.

2.الإمام علی أمیرالمؤمنین علیه السلام: «الحِلمُ تَمَامُ العَقلِ»؛ «بردباری، كمال خرد است».
غرر الحكم، ح١٠۵۵؛ الإمام علی أمیرالمؤمنین علیه السلام: «الحِلمُ نُورٌ جَوهَرُهُ العَقلُ»، «امام علی علیه السلام: بردباری، نوری است كه جوهره آن خرد است».
همان، ح١١٨۵.

3.همان، ح٩٩۴.

  • نام منبع :
    مهار خشم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمدرضا کيومرثي اسکويي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 32373
صفحه از 299
پرینت  ارسال به