179
مهار خشم

اخلاقی _ روانشناسی توصیف شده‌اند۱ که در این جا با معرفی این صفات و نقش بازدارنده آنها در خویشتنداری و جلوگیری از سوء رفتار، بحث را به پایان می‌رسانیم.

اصول عملی تقوا

اصول عملی تقوا، در پیدایش صفت تقوا نقش کلیدی دارند. این اصول، رفتارهای اخلاقی شناخته‌شده‌ای مانند: تجربه،۲ عبرت‌گیری،۳ داشتن حزم،۴ خوف،۵ رجاء، محبت، شکرگزاری و عزّت نفس هستند که از مباحث مهم اخلاق اسلامی محسوب می‌شوند و در مجموع، در فرایند پیدایش تقوا دخیل‌اند.۶ بر اساس مفاهیم روایی، این دستورهای اخلاقی، منشأ اصلی روح تقوا در انسان مؤمن هستند.

۲. حلم

روایات در خصوص اثربخشی صفت حلم، گاهی به صورت کلی دلالت بر کنترل خشم می‌کنند و گاهی با تصریح خاص بر کنترل خشم به وسیله حلم تأکید شده ‌است؛ اما گروه اول، معمولاً از حلم به عنوان یک صفت کلی و متعالی در کنار سایر

1.همان. نیز، ر.ک: درآمدی بر روانشناسی تنظیم رفتار با رویکرد اسلامی، محمدصادق شجاعی: ص۱۰۹.

2.الإمام علی علیه السلام: رأی الرّجل علی قدر تجربته
(غرر الحکم، ح۵۴۲۶)؛ اندیشه مرد به اندازه تجربه اوست.

3.ذمّتی بما أقول رهینة وأنا به زعیم: إنّ من صرّحت له العبر عمّا بین یدیه من المثلات حجزه التّقوی عن تقحّم الشّبهات
(بحار الأنوار، ج۷۸، ص۳)؛ گردنم در گرو سخنی است که می‌گویم و درستی آن را ضمانت می‌کنم؛ هر کسی با دیدۀ عبرت به سرگذشت پیشینیان و کیفرهایی که بر سر آنان آمده است بنگرد، تقوا، او را از فرو افتادن در شبهات باز می‌دارد.

4.الإمام علی علیه السلام: الحزم النّظر فی العواقب، ومشاورة ذوی العقول
(غرر الحکم، ح۱۹۱۵)؛ دوراندیشی، عاقبت‌نگری است و رایزنی با خردمندان.

5.الإمام الصادق علیه السلام: من علم أنّ الله یراه ویسمع ما یقول ویعلم ما یعمله من خیر أو شرّ، فیحجزه ذلک عن القبیح من الأعمال، فذلک الّذی (خاف مقام ربه ونهی النفس عن الهوی)
(الکافی، ج۳، ص۱۸۱)؛ هر که بداند که خدا او را می‌بیند، و آنچه را می‌گوید، می‌شنود، و آنچه را می‌کند، از خوبی یا بدی، می‌داند، و همین او را از اعمال زشت منع کند، چنین کسی همان است که (از ایستادن در محضر پروردگار خویش ترسیده، و نفس خود را از هوس‌ها بازداشته است).

6.اخلاق‌پژوهی حدیثی، پسندیده عباس، ص۹۴ و درآمدی بر روانشناسی تنظیم رفتار... ، محمدصادق شجاعی، ص۱۰۹.


مهار خشم
178

افزایش ترسش [از خدا]، بر بصیرت و معرفت او افزوده می‌گردد. گواه این مطلب، این فرموده خداوند است که: «در حقیقت، کسانی که از خدا پروا دارند (اهل تقوا)، چون وسوسه‌ای از جانب شیطان بدیشان رسد، بی‌درنگ، خدا را به یاد می‌آورند و به ناگاه بینا می‌شوند».۱
با توجه به این تفسیر، می‌توان مراحل شکل‌گیری صفت تقوا را چنین توصیف کرد:
۱. مرحله تمایل به گناه یا غضب.
۲. مرحله یادآوری گناه و ترس از خداوند.
۳. مرحله اجتناب از عمل یا خودداری از تداوم عمل.
دقت در این مراحل سه‌گانه نشان می‌دهد که «کسب مهارت خویشتنداری»، مهمترین عامل تقوا است؛ چرا که مرحله سوم (اجتناب و خویشتنداری) به لحاظ بُعد درونی و ناپیدای آن، کمتر قابل سنجش یا مطالعه است. لذا باید بیشترین همّت خود را در شناخت و تقویت نیروی خویشتنداری افراد، صرف کنیم؛ اما بقیه مراحل، بیشتر جنبه اطلاع‌رسانی دارند و به سادگی قابل انتقال (آموزش و یادگیری)‌اند.
برای اجرایی شدن صفت تقوا، نیازمند مجموعه‌ای از فعالیت‌های شناختی (فکری) هستیم که در واقع، پردازش‌هایی اختصاصی در زمینه‌های خاص هستند و حاصل آن پردازش‌ها، خود را به صورت صفت کلّی «تقوا» نشان می‌دهد. صفت تقوا، در قرآن و در منابع روایی، به صورت مفهوم کلّی «اجتناب و پرهیز» توصیف شده که اجرایی شدن آن وابسته به انجام خُرده‌رفتارهای دیگری است که از «آگاهی» ناشی می‌شوند. این گروه رفتارها، اعمال اخلاقی خاصی هستند که نیازمند آموزش و تربیت‌اند و نتیجه عملی آنها در مجموع به صورت تقوا خود را نشان می‌دهد. رفتارهای اخلاقی مورد اشاره، به عنوان اصول عملی تقوا، توسط برخی محققان علوم

1.الإمام الباقر علیه السلام: ثلاثٌ من أشدّ ما عمل العباد: إنصاف المؤمن من نفسه، ومواساة المرء أخاه، وذکر الله علی کلّ حال، وهو أن یذکر الله عزّ وجلّ عند المعصیة یهمّ بها فیحول ذکر الله بینه وبین تلک المعصیة، وهو قول الله عزّ وجلّ «إنّ الّذین اتّقوا إذا مسّهم طائف من الشیطان تذکّروا فإذا هم مبصرون»
( الخصال، ص۱۳۱، ح۱۳۸؛ معانی الأخبار، ص۱۹۲ / باب معنی ذکر الله کثیرا).

  • نام منبع :
    مهار خشم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمدرضا کيومرثي اسکويي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 32934
صفحه از 299
پرینت  ارسال به