173
مهار خشم

فصل دوم : تقوا و حلم

۱. تقوا

تقوا از محوری‌ترین صفات زیبای انسان مؤمن است. صفتی که مهم‌ترین عامل ارتکاب رفتارهای شایسته و مهم‌ترین عامل جلوگیری از صفات ناپسند است. بر خلاف آنچه در ترجمه‌های فارسی مشهور است، «تقوا» به معنی پرهیزگاری نیست. شهید مطهری به خوبی از این مفهوم دفاع می‌نماید که «تقوا» به معنی حفاظت و صیانت نفس است، نه دوری و پرهیزگاری صرف از گناه.۱ بدین ترتیب، تقوا بر خلاف مشهور ترجمه‌های فارسی، به آن ملکه نفسانی اطلاق می‌شود که باعث حفظ و صیانت نفس از لغزش و گناه می‌شود؛ در نتیجه لازمه تقوی، دوری‌گزیدن از شهر و دیار برای کنترل

1....راغب صریحاً می‌گوید: تقوا یعنی خود را محفوظ نگاهداشتن... چیزی كه نسبتاً عجیب به نظر می‌رسد ترجمه فارسی این كلمه به پرهیزگاری است. دیده نشده تا كنون احدی از اهل لغت مدعی شده باشد كه این كلمه به این معنا هم استعمال شده، چنانكه دیدیم راغب از استعمال این كلمه به معنای خوف اسم برد ولی از استعمال این كلمه به معنای پرهیز نام نبرد. معلوم نیست از كجا و چه وقت و به چه جهت در ترجمه‌های فارسی، این كلمه به معنای پرهیزكاری ترجمه شده است؟! گمان می‌كنم كه تنها فارسی زبانان هستند كه از این كلمه، مفهوم پرهیز و اجتناب درک می‌كنند. هیچ عربی زبانی در قدیم یا جدید این مفهوم را از این كلمه درک نمی‌كند. شک نیست كه در عمل لازمه تقوا و صیانت نفس نسبت به چیزی،ترک و اجتناب از آن چیز است؛ اما نه این است كه معنای تقوا همان ترک و پرهیز و اجتناب باشد (ده گفتار، مطهری).


مهار خشم
172

البته درجات تشکیکی نیز، در کسب این مهارت وجود دارد که بهترین‌شان مالکیت کامل است. امام علی علیه السلام می‌‌فرماید:
أَفضَلُ المِلک مِلک الغَضَبِ.۱
بهترین مالکیت، مالکیت بر خشم است.
تبیین روان شناختی موضوع می‌تواند، چنین باشد که احتمالاً فردی که دارای قدرت کظم یا حلم می‌باشد، دارای توانایی روحی و روانی بالاتری است که می‌تواند، هیجانات خود را کنترل بیشتری بکند. می‌توان پیش‌بینی کرد که بیش از فردی که هیجان خود را بروز می‌دهد، دارای آرامش و سلامت روان هم خواهد بود.
هر کدام از این فضایل چهارگانه، گاهی به صورت مستقل نیز، در روایات توصیف شده‌اند. در روایت امام باقر علیه السلام که به صورت وصیت‌نامه نسبتاً بلندی است، جمله‌ای در این مورد وجود دارد که مخالف غضب را نشانه قدرت معرفی می‌کنند:
لاقُوَّةَ کَرَدِّ الغَضَبِ.۲
هیچ قدرتی مانند قدرت مقابله با خشم (فرو خوردن خشم خویش) نیست.
این، به حسب ظاهر، در کنترل غضب منفی است. به طور کلی، تفاوت کنترل حالت منفی با حالت مثبت غضب در این است که بیشتر آثار و پیامدهای غضب منفی مورد توجه قرار می‌گیرد؛ ولی به خاطر فقدان غضب منفی، کمتر مورد سرزنش قرار گرفته می‌شود؛ هرچند مخالفت با غضب، موقعیت انحصاری برای اثبات قدرت ایجاد نمی‌کند؛ چون کنترل شهوت نیز، گاهی ملاک اثبات قدرت نامیده شده است؛ ولی می‌توان به اهمیت کنترل غضب، در رویش ملکه فضیلت قدرت پی برد.

1.غرر ‌الحكم، ح٢٩٠٤.

2.تحف ‌العقول، ص‌۲۸۶؛ بحار الأنوار، ج‌۷۵، ص۱۶‌.

  • نام منبع :
    مهار خشم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمدرضا کيومرثي اسکويي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 32943
صفحه از 299
پرینت  ارسال به