خشم، به صورت خیلی جدی نهی صورت گرفته است. خشم از مسلمات ضد ارزشهای اخلاقی، در نظام اخلاقی دین اسلام و سایر ادیان است. بخشی از این روایات مربوط به نقل ابلیس است!
ب _ توانایی مقابله، نه برخورد انفعالی
به طور طبیعی، کنترل خشم در مواردی که امکان تحقق آن وجود دارد، به مراتب دشوارتر از مواردی است که امکان مقابله وجود دارد. تعالیم دینی ما با توجه به این مطلب، همت خود را صرف مواردی از خشم مینماید که امکان بروز خشم راحت است؛ ولی کنترل دشوار است. حدیث مبارک از رسول خدا صلی الله علیه و آله تأکید میکند که کاظم غیظ، اگر امکان و قدرت بروز داشته باشد و نکند، مقام بالادارد:
مَن کظَمَ غَیظاً وَ هُوَ قَادِرٌ عَلَی إِنفَاذِهِ وَ حَلُمَ عَنهُ أَعطَاهُ اللهُ أَجرَ شَهِیدٍ.۱
هرکس خشمی را که میتواند آن را آشکار سازد، فروخورد و بردباری ورزد، خداوند ثواب شهید به او عطا میکند.
مواردی زیادی وجود دارد که یک فضیلت رفتاری، ممکن است به اشتباه گرفته شود؛ مانند بخشندگی در موقعی که نیازی وجود ندارد یا تواضعکردن در جایی که امکان فخرفروشی وجود ندارد. همچنین، گذشت ظاهری از فردی که امکان انتقام وجود ندارد. هرچند در ظاهر امر خیری محقق میشود؛ ولی آنچه مسلم است، فضیلت واقعی، متعلق به بخشندگی در عین نیاز و تواضع در عین صاحب مقام بودن و عفو موقعی که قدرت بر انتقام وجود دارد، میباشد. این حقیقت از دید روایت مورد غفلت نبوده و در موارد لزوم، در مورد هر رفتار اخلاقی گوشزد شده است. خشم نیز از این قاعده استثنا نبوده و لذا رسول خدا صلی الله علیه و آله نسبت به موقعیتهای مفیدتر کنترل خشم تذکر دادهاند:
یا عَلِی مَن کظَمَ غَیظاً وَ هُوَ یقدِرُ عَلَی إِمضَائِهِ أَعقَبَهُ اللهُ یومَ القِیامَةِ أَمناً وَ إِیمَاناً یجِدُ طَعمَهُ.۲