اگر بپذیریم که خوشخویی و حسن خلق ترجمهای متضاد با غضب است، در این صورت، به تمام آثار و برکات آن نیز میتوان در فهرست آثار ترک غضب اشاره کرد. نقش غضب این است که انسان را از تمام آثار مفید معنوی خوشخلقی، مانند پاکشدن نامه اعمال (از گناه) یا تبدیل به حسناتشدن آنها محروم میکند. حدیث دیگری را از آثار خوشخلقی به عنوان تکمیل بحث و حسن ختام عوارض غضب از رسول خدا صلی الله علیه و آله میآوریم که فرمود:
أَربَعٌ مَن کنَّ فِیهِ وَ کانَ مِن قَرنِهِ إِلَی قَدَمِهِ ذُنُوباً بَدَّلَها اللهُ حَسَناتٍ: الصِّدقُ، وَ الحَیاءُ، وَ حُسنُ الخُلُقِ، وَ الشُّکرُ .۱
چهار چیز است که هر کس داشته باشد، اگر سر تا پا غرق گناه باشد، خداوند آن گناهان را به حسنه و نیکی تبدیل میکند: راستی، حیا، خوشخویی و سپاسگزاری
.
۲. خشم و آخرت
آخرت به عنوان فرجام نهایی خشم، از ویژگیهای معتقدان به قیامت و روز جزاست. به طور کلی میتوان گفت که خشم، عقوبت آخروی دارد. این کلیگویی، نگرش ما را نسبت به خشم تصحیح نموده و تلاشی برای تشویق مردم به هر چه دوربودن از این صفت است. به ویژه، افرادی که خشم خود را مجوز اخلاقی هر رفتار نادرست بعدی بدانند؛ مثلاً گفته میشود که چون عصبانی بودم، نفهمیدم و چنین و چنان کردم. توجه به مجازات اخروی خشم، این نکته را اذعان میکند که خشم به دلیل بعد ارادی که دارد، انسان را مستحق عذاب کرده و حالت بیتعادلی او، رفتار ضد اخلاقی بعدی را توجیه نخواهد کرد.
شیطان، به عنوان دشمن مؤمنان بارها و بارها از غضب به عنوان یکی از ابزارهای مهمش برای فریب بشر و جلوگیری از رفتن به بهشت سخن گفته است: