روشنترین مصداق هلاکت، مرگ در نتیجه رفتار تند شخص غاضب است که دور از احتمال نمیباشد. این معنا، مصداق روایتی از حضرت علی علیه السلام است که غضب را در پرتو تندخویی و پرخاش، عامل هلاکت معرفی میفرمایند:
حِدَّةُ المَرءِ تُهلِکُهُ.۱
تندخویی انسان [پرخاشگری] او را هلاک میکند.
در حدیث امیرمؤمنان علیه السلام بر پیشتازبودن دشمنی خشم و شهوت نسبت به سایر صفات رذیله تأکید شده است:
أَعدَی عَدُوٍّ لِلمَرءِ غَضَبُهُ وَ شَهوَتُهُ فَمَن مَلَکَهُمَا عَلَت دَرَجَتُهُ وَ بَلَغَ غَایَتَهُ.۲
دشمنترین دشمن شخص، خشم و شهوت اوست؛ پس هرکس بر آن دو مسلط باشد، مرتبهاش بالا رفته و به مقصود خود رسیده است.
در برابر این دشمن عظیم نفس، اگر کوتاهی شود، طبیعتاً شرارت او همه جوانب زندگی فرد را در بر خواهد گرفت. مفاد حدیث دیگری از آن حضرت نشان میدهد، عکس مورد نیز صادق است؛ یعنی مالکیت بر غضب و شهوت نیز، رأس فضایل محسوب میشود:
رَأسُ الفَضَائِلِ مِلک الغَضَبِ وَ إِمَاتَةُ الشَّهوَةِ.۳
تسلّطداشتن بر خشم و میراندن خواهش نفس، سرآمد فضایل است.
ب _ آثار شناختی خشم منفی
منظور از آثار شناختی، تاثیرگذاری هیجان خشم، بر ادراکات ذهنی و قضاوتهاست. به ویژه، قضاوتهایی که در صحنه خشم به وجود آمده و انسان را از تدبیر مناسب در مواجهه با صحنه خشم جلوگیری میکند. آثار شناختی، آن گروه از عوارض خشم هستند که اصلیترین عنصر ارزشمند بشر را که فهم و درک باشد، تهدید میکند.