الشیطاناند و به قول ایشان سزاوار است که انسان به کمک عقل، شهوت و غضب خود را مسخر گرداند.
محو و نابودی انسانیت را میتوان هم دنیوی، هم اعتقادی و آخرتی در نظر گرفت. به راستی خشم و غضب، آدمی را از خوی و خصلت انسانی خود منحرف کرده و از او موجودی بسیار پست میسازد. انسانی که هیجان خشم بر او مسلط باشد، با هیچکدام از صفات ذاتی خود، قابل ارزشگذاری نمیباشد؛ زیرا تمام مابهالامتیازش، خوی و خصلت انسانیاش میباشد که آنهم توسط خشم مورد تهدید قرار میگیرد. در روایت امیرمؤمنان علی علیه السلام، غضب به طور مطلق نابودکننده انسان معرفی شده است:
الغَضَبُ یردِی صَاحِبَهُ وَ یبدِی مَعَایبَهُ.۱
خشم، صاحب خود را نابود میکند و عیبهایش را آشکار میسازد.
در همین مضمون میباشند، روایاتی که غضب را باعث ضلالت و گمراهی مطلق معرفی مینمایند؛ زیرا گمراهی انسان، در اصل اضمحلال و نابودی ماهیت او میباشد. حدیث شریفی از امیرمؤمنان علیه السلام این مطلب را تایید میفرمایند:
ضَلالٍ النُّفُوسِ بَینَ دَّوَاعِی الشَّهوَةِ وَ الغَضَبِ.۲
گمراهی انسانها در بین انگیزههای شهوت و خشم است.
نکته روایت در این است که عامل گمراهی را دواعی غضب و شهوت معرفی مینمایند؛ یعنی شهوتخواهی و غضبخواهی. با این تعبیر که انگیزههای غضب و شهوت را علةالعلل بدانیم، اصل نیروی غضب و شهوت به دلایل فلسفه وجودیشان حفظ میشود و صرفاً مواردی از آنها مورد سرزنش قرار میگیرند که با قصد ارادی رفتار انسان، به طور عمدی جهتگیری شده به سمت این غرائز باشد. گاهی انسان به اندازهای ممکن است به غریزهخواهی خو گرفته باشد که در شناخت انگیزه رفتار خود به اشتباه بیفتد. چنین کسی، رفتار خود را درست پنداشته و همیشه از ضعف خود