73
مهار خشم

۲. خشم دیر بروز _ دیر خاموش؛
۳. خشم دیر بروز _ زود خاموش؛
۴. خشم زود بروز _ دیر خاموش.
فقط حالت سوم از این چهار نوع ظهور خشم، یعنی حالتی که بروز خشم دیر صورت گرفته؛ ولی افولش سریع‌تر باشد، مطلوب روایات بوده و شایسته انسان بهنجار است. بدترین حالت هم، مورد آخر است؛ یعنی حالتی که خشم، زود بروز می‌کند و دیر هم از بین برود. حالت چهارم، نابه‌هنجارترین حالت در انسان به شمار می‌رود. روایتی در همین زمینه از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است:
خیر الرجال مَن کانَ بَطیئَ الغَضَبِ، سَرِیعَ الفَئِ وَ شَرَّ الرِّجَالِ مَن کانَ سَرِیعَ الغَضَبِ، بطیئ الفئ.۱
بهترین مردان کسی است که دیر به خشم می‌آید و آسان خشنود شود و بدترین مردان آن است که زود به خشم آید و دیر خشنود شود.
همان طور که ملاحظه می‌شود، دو حالت از چهار حالت در روایت مشاهده می‌شود؛ یعنی بدترین و بهترین حالت. در تأیید روایت فوق از امیرمؤمنان علیه السلام دستور مستقیم به انجام حالت مطلوب داده شده است:
کن بَطِئَ الغَضَبِ سَرِیعَ الفَیءِ مُحِبّاً لِقَبُولِ العُذرِ.۲
دیر خشمگین شو و آسان خشنود شو و پوزش‌پذیری را دوست داشته ‌باش.
اما نوع اول از انواع بروز خشم، در لسان رسول خدا صلی الله علیه و آله مثبت یا حالت طبیعی آن تلقی شده است و سرزنش نمی‌شود؛ چون خیر و شر این نوع غضب با هم برابر است:
سَأُحَدِّثُکم بِأُمُورٍ النَّاسِ وَ أَخلاقِهِم الرَّجُلِ یکونُ سَرِیعَ الغَضَبِ سَرِیعَ الفَی‏ءِ فَلا لَهُ وَ لا عَلَیهِ کفَافاً وَ الرَّجُلُ یکونُ بَعِیدَ الغَضَبِ سَرِیعَ الفَی‏ءِ فَذَاک لَهُ وَ لا عَلَیهِ وَ الرَّجُلُ

1.الفردوس، ج۲، ص‌۱۷۸.

2.غرر الحكم، ح۷۱۶۵.


مهار خشم
72

است. خداوند نیز صحابه را به غیرت و شدت برخوردداشتن امر نموده است: (یا أَیهَا النَّبِی جَاهِدِ الکفَّارَ وَالمُنَافِقِینَ وَاغلُظ عَلَیهِم)
؛۱ «ای پیامبر! با کفار و منافقان مبارزه کن و سخت بگیر». سخت‌گرفتن و با شدت برخورد‌کردن از آثار قوه غیرت است که همان خشم است؛ اما کسی که زیاده‌روی می‌کند، شخصی است که این قوه خشم، بر او غلبه می‌کند و او را از تدبیر عقل و دین و پیروی از آن دو خارج می‌سازد. خشم پسندیده، خشمی است که در اختیار عقل و دین باشد. زمانی که غیرت لازم است، برانگیخته شود و زمانی که صبر نیکوست، خاموش گردد؛ یعنی در حد اعتدال نگهداشته شود. در دعای امام صادق‌ علیه السلام حضرت از نداشتن اعتداء یا اندازه در خشم، به خدا پناه می‌برد: «عِندَ حُضُورِ شَهرِ رَمَضَانَ: اللهُمَّ هَذَا شَهرُ رَمَضَانَ المُبَارَکُ الَّذِی أَنزَلَتَ فِیهِ القُرآنَ وَ جَعَلتَهُ هُدَی لِلنَّاسِ...فَإِنِّی أَتُوبُ إِلَیکَ مِنهُ وَ مِنَ الاعتِدَاءِ فِی الغَضَبِ»۲.
این سؤال مطرح است که آیا منظور حضرت از اندازه‌داشتن در غضب، تعداد بروز است یا کیفیت بروز. به نظر می‌آید که دومی باشد. قبلاً بیان شد که غضب و خشم خصیصه‌ای ذاتی است و اصل وجودش را نمی‌توان انکار کرد؛ اما می‌توان از بروز غیر منطقی آن جلوگیری کرد. پس سطوح تولید یک رفتار پرخاشگرانه را بر اساس روایات، می‌توان چنین ترسیم کرد:
خشم اولیه)درونی(---gt;حدة یا شدت هیجان---gt;اراده پرخاش اولیه رفتار---gt;پرخاش رفتاری)برونی(

۴. خشم و زمان واکنش _ فروکش

خشم را به لحاظ سرعت بروز و افولش، می‌توان به چهار نوع منطقی تصور کرد:
۱. خشم زود بروز _ زود خاموش؛

1.توبه: ۷۳.

2.بحار الأنوار، ج‌۹۴، ص‌۳۲۶.

  • نام منبع :
    مهار خشم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمدرضا کيومرثي اسکويي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 33006
صفحه از 299
پرینت  ارسال به