درباره غضب خداوند تبیین شده است. مطابق روایتی که هشامبنحکم از امام صادق علیه السلام۱ نقل میکند:
امام در پاسخ به زندیقی که پرسید: «آیا برای خدا رضا و سخط هست؟» فرمود: «آری و لیکن نه مثل مخلوق؛ زیرا که رضا در مخلوق حالتی است [که] به او دست میدهد و او را از حالی به حالی وارد میکند و مخلوق، مرکب و تو خالی است، اشیاء را در او مدخلی است؛ ولی اشیاء را در خالق مدخلی نیست که او واحد واحدی الذّات و واحدی المعنی است؛ پس رضای او همان ثواب او و سخط او عذاب اوست، بیآنکه چیزی بهوجود او عارض شود و او را تهییج و از حالی به حالی وارد کند که این صفات مخلوق عاجز و محتاج است.۲
چند مورد مشابه این روایت، در کتاب توحید صدوق باب ۲۶ آمده است که محتوای آنها همین را میرساند که غضب و سخط خدا، عذاب اوست و رضای خدا همان ثواب خداست و خداوند از هرگونه تغیر و تهییج به دور است. بنابراین به لحاظ اعتقادی، هیچ نوعی از غضب مذموم برای خداوند متصور نمیباشد.
۲. خشم مثبت و خشم منفی
اما غضب در مخلوق ممکن است محمود یا مذموم باشد. غضب محمود آن است که برای دین و دفاع از آن یا برای حق و اثبات یک عقیده و شناخت به وجود میآید و معمولاً رضایت خالق را به دنبال دارد؛ اما غضب مذموم، در جایی است که بدون وجهی متعالی باشد و صرفاً رضایت مخلوق را در پی دارد.