الف _ انگیزه و انگیزش
انگیزه، همان تمایل خاص برای رفتار خاص و نسبتاً ثابت در زمان است که به موقعیت بستگی ندارد؛ مانند انگیزه پیشرفت۱ و انگیزه پیوندجویی۲ یا انگیزه پرخاش که همواره میتوانند وجود داشته باشند؛ اما انگیزش، مجموع متغیرهای پیچیده ارگانیزمی و محیطی است که عملکرد آنها به فعالیت عمومی و جهتدار احساس و رفتار منجر میشود. بر این اساس، پرخاش به عنوان رفتاری پیچیده تعریف میشود که عوامل مختلف از نوع انگیزه و انگیزش در آن دخیلاند.
ب _ هیجان
از آنجا که اغلب، رفتار پرخاشگرانه ناشی از یک محرک هیجانی است، بحث انگیزش ارتباط تنگاتنگی با مفهوم هیجان پیدا میکند. این واژه بر خلاف واژههای «انگیزه» و «انگیزش»، سابقه استفاده دیرینهای در علوم اجتماعی دارد. در متون اصیل مذهبی ما نیز، به دفعات از این تعبیر استفاده شده است. هیجان خشم تقریبا به همین معنای خاص امروزی، کاربرد زیادی دارد: تعابیری مانند هَیجَانِ الشَّهوَةِ وَهَیجَانِ الحِرصِ۳ و هَیجَانَ الشَّهوَةِ وَالجُوعِ۴ در روایات نشان میدهد که از زمان صدر اسلام، توجه واژهای و مفهومی به این کلمه بوده است. راغب اصفهانی نیز _ متوفی ۵۶۵ ﻫ . ق_ ، در تفسیر روایتی از امام رضا علیه السلام، از حلم به عنوان حالتی یاد میکند که مقابل هیجان الغضب است.۵
در اوایل تحقیق، هنگام بررسی واژهها به این نکته اشاره کردیم که خشم و غضب به جای هم به کار میروند و اغلب، مراد از هیجان الغیظ همان هیجان الغضب
1.Achievement motive.
2.Affiliation motive.
3.الصحیفة السجّادیة، ص۴۵، دعاء ٨.
4.مصباح الشریعة، ص۷۷؛ بحار الأنوار، ج۶۳ ص۳۳۷.
5.قال الراغب الحِلمُ ضَبطُ النفس عن هیجان الغَضَب و قیل الحِلمُ الأناةُ و التثبّتُ فی الأُمور و هو یحصل من الاعتدال فی القوّة الغَضَبیة - بحار الأنوار، ج۶۸، ص۴۰۳.