انتزاع میشود؛ مانند رحمت، غضب، اراده و کراهت؛ پس رضایت خدا از یک امر، یعنی سازگاری فعل خداوند با آن امربا توجه به اینکه افعال خداوند به دو بخش کلی تشریعی و تکوینی تقسیم میشود، قهراً رضای او هم دو قسم میشود: رضای تکوینی و رضای تشریعی؛ پس هر امر تکوینی، یعنی هر چیزی که خدا اراده کرده و ایجادش نموده، مرضی به رضای تکوینی خداست؛ به این معنا که فعل او (ایجادش)، ناشی از مشیتی سازگار با آن موجود بوده است.۱
۷. الکظم
«کظم» در اصل، به معنی مجرای تنفس است، بر وزن فلس و اسم ثلاثی میباشد؛ ولی به معنی مطلق، نگهداری و حبس را میگویند. علت استعمال در این معنی، احتمالاً به این خاطر است که در کظم غیظ نیز، حبس غیظ و بغض صورت میگیرد. در کتاب قاموس قرآن آمده است که:
کظم(بر وزن فَلْس)، مجرای تنفّس. چنان که راغب و دیگران گفتهاند. ایضاً کظم حبس و نگهداری غیظ است در سینه، خواه به واسطه عفوّ باشد یا نه.۲
بعضی از ارباب تفاسیر فرمودهاند که «کظم»، برای بستن دهان مشک، بعد از پر شدن به کار میرود و گفته میشود: «کظمت القربة»؛ «دهان مشک را بعد از پر کردن بستم»: ... .
اصل کظم، بستن دهان مشک است، پس از پر شدن. کظمت القربة یعنی: «دهان مشک را پس از پر کردن بستم». آنوقت گویند: «فلان کظیم و مکظوم» که پر از غصّه یا خشم باشد و انتقام نگیرد.۳