مرحله عمل، به تدریج سوگیری الهی و صبغه اعمال و نیات فرد را به یکرنگی و توحید نزدیک میگرداند؛ تا جایی که هیچ موضوعی در زندگی نیست، مگر اینکه نگرش الهی خاصی در مورد آن دارند. حافظان قرآن، همراه با این معلومات خود، احساس مقدسی همراه دارند که باعث احساس ارزشمندی و بالارفتن عزت نفس آنها میشود. این احساس مقدس، از معاملهپذیر بودن آنها جلوگیری کرده و آنها را در برابر انواع تمایلات نفسانی و انحرافات اجتماعی حفظ میکند. آنان در برابر هر گونه انحراف، عکسالعمل جدی یا حدّة نشان خواهند داد.
۲. خشم دوست
خشم یک دوست واقعی میتواند، از مصادیق بحق غضب باشد. این خشم که نوعی تندی و مقابله در برابر معایب دوست است، علیرغم پافشاری طرف مقابل در اشتباهش ادامه دارد تا او را به ترک یا پذیرش رفتار اشتباهش وادار کند یا مأیوس از همراهی نکند، از پا نمینشیند؛ حتی در شناختن دوست برتر نیز، دفعات بیشتر تندی، به عنوان یک ملاک معرفی شده است. در این صورت، حساب دوستانی که نسبت به معایب ما تذکر نمیدهند، با دوستان واقعی کاملاً جدا میشود. روایتی از امیرمؤمنان علیه السلام این معیار را توصیف کرده است:
خَیرُ إِخوَانِکَ مَن کَثُرَ إِغضَابُهُ لَکَ فِی الحَقِّ.۱
بهترین دوستانت کسی است که به خاطر حق، بیشتر تو را خشمگین کند.
همان طور که ملاحظه میشود بازگشت این معیار نیز، به حقمحوری است؛ زیرا دوست صمیمی انسان، به خاطر حقمحوری خود این کار را انجام میدهد.
۳. خشم عاقل
یکی دیگر از انواع خشم مثبت که از مصادیق حقمحوری است، خشم بر اساس