موقعیت انحصاری خشم را در روایت بالا توجه کنید. تعبیر مامن شئ اصرار دارد بگوید، خشم با فرض توان کنترل، اثر مثبتی مافوق هر توصیه دیگری دارد.
چهار. پاداش اخروی
کنترل غضب، خود به تنهایی عامل مستقلی برای بهرهمندی از بهشت و پاداش اخروی خواهد بود. روایات این موضوع، هم نسبت به غضب صادر شده است و هم نسبت به غیظ که در واقع نقطه شروع غضب میباشد. روایت ابودرداء از رسول خدا پاداش اخروی را نسبت به کنترل غضب وعده میدهد:
قال أبو الدَّرداء قُلتُ یا رَسُولَ اللهِ دُلَّنِی عَلَی عَمَلٍ یدخِلُنِی الجَنَّةَ قَالَ لا تَغضَب۱.
ابودرداء میگوید: به رسول خدا صلی الله علیه و آله عرض کردم: «ای رسول خدا ! مرا به عملی که موجب ورودم به بهشت میشود، راهنمایی کن». فرمود: «خشمگین نشو».
در حدیث دیگری را امام رضا علیه السلام از رسول خدا نقل میفرمایند که در آن، کنترل خشم، یکی از سه علت حتمی ورود به بهشت شمرده شده است: «مردی به پیامبر صلی الله علیه و آله گفت: عملی به من بیاموز که بین آن عمل و بهشت فاصلهای نباشد. فرمود: خشمگین نشو و از مردم چیزی نخواه و آنچه برای خود میپسندی، برای مردم بپسند».۲
در واقع، برآیند هر سه توصیه این میشود که نسبت به مردم آزاری نداشته باشد؛ یعنی مردم باید از دست، زبان و عمل مؤمن، در آسایش باشند. گاهی چنین تضمینهایی برای دوری از آتش یا ورود به بهشت از ائمه نقل شده است. امام صادق علیه السلام نیز، حرمت جهنم را به کسی وعده دادهاند که در برابر چند چیز کنترل داشته باشد، از جمله خشم: