دوم اینکه چون شجاعت یک صفت اکتسابی است و از روی اختیار و اراده انجام میشود، از فضایل اخلاقی محسوب میشود۱ ؛ اما اصل هیجان خشم، به جهت ذاتی بودن آن، دارای ارزشیابی منفی نمیباشد؛ ولی غضب یا پرخاش که ترتیباثردادن به هیجان خشم و بروز دادن رفتار پرخاش است، ارادی است و لذا دارای ارزش منفی میباشد. میتوان چنین فرض کرد که این چهار صفت، به لحاظ یک طبقهبندی مقولهای، در رأس سایر صفات مثبت انسان قرار دارند.
این روایت مدلی را ارائه میکند که به صورت شکل(۴) ترسیم شده است. بر اساس این مدل، معیار قدرت در انسان، به کیفیت کنترل خشم او مربوط است. بر خلاف دیدگاه عمومی مردم که فروخورنده خشم را ممکن است، فرد ضعیفی بحساب آورند.
شکل(۴).الگوی فضایل اربعه با ریشهها