را از فرونشاندن خشم با انتقام سخت پرهیز میدهند. روایت پرفایدهای که ما در چند نقطه پژوهش نقل نمودهایم.۱
نهی از خشم، به صورت حداکثر ممکن پرهیز نیز، مطلوب است؛ یعنی کنترل خشم، اگر به طور کلی ممکن نباشد، به هر مقدار که ممکن باشد، مفید است. به این مطلب نیز توجه شده و گاهی دستور به پرهیز به قدر میسور شده است؛ مانند حدیث شریف حضرت علی علیه السلام:
کن بَطِئَ الغَضَبِ، سَرِیعَ الفَئِ، مُحِبّاً لِقَبُولِ العُذرِ.۲
دیر خشمگین شو و آسان خشنود شو و پوزشپذیری را دوست داشته باش.
از مجموع روایات متعددی که در زمینه نهی کلی از خشم و پرخاش وارد شده است، به دست میآید که این صفت رذیله، دارای آثار و عواقب جدی بوده و هرگونه پرخاشگری از مصادیق فعل حرام میباشد؛ اما فقهای معظم باید مصداق عینی و میزان دقیق حرمت این صفت را مشخص نمایند. برای عموم مؤمنان نیز شایسته است، ضمن پرهیز از رفتارهای تند و خشن، آگاهی خود را نسبت به هیجان خشم و عوارض آن بالا ببرند؛ اما آنچه مهم است در اینجا بدانیم، این است که نسبت به