مکانیزمها را از بین میبرد و لذا فرد، دچار استرس و نگرانی غیرمنطقی میشود. این حالت ناآرام موجب تحریکپذیری فرد میشود؛ لذا دستورات اسلام دقیقاً در مواجهه با این ترس کاذب صورت میگیرد که باید حق را پذیرفت؛ ولو که به ضرر باشد. توجه به حدیث امام صادق علیه السلام در پاسخ به سؤال از مکارم اخلاق در این زمینه مفید میباشد که فرمودند:
العَفوُ عَمَّن ظَلَمَک، وَ صِلَةُ مَن قَطعَک، وَ إِعطَاءُ مَن حَرَمَک، وَ قَولُ الحَقِّ وَ لَو عَلَی نَفسِک.۱
گذشت از کسی که به تو ستم کرده است، ارتباط برقرار کردن با کسی که از تو بُریده است، عطا کردن به آنکه از دادن چیزی به تو دریغ کرده است و گفتن حقّ، اگر چه ضدّ خودت باشد.
جمعبندی دیدگاه اسلام در عوامل خشم
بر اساس همه روایاتی که بررسی کردیم، میتوان دیدگاه اسلامی عوامل خشم را مطابق نمودار زیر به دو گروه کلی فردی و اجتماعی تقسیم کرد. همچنین هر کدام از دو گروه را با عوامل هفتگانه فرعی معرفی کرد. در ادامه، این عوامل را تبیین میکنیم.
عوامل غضب:
فردی:
۱. شناختی: غفلت از عواقب، پیشفرضهای منفی (نفاق)، تفسیر منفی از آینده،توقع و چشمداشت
۲. عاطفی _ هیجانی: طمع، حسادت، کینهتوزی، میل و آرزو
۳. رفتاری _ شخصیتی: تندخویی، تحرک، پرگویی، پیشفعالی
۴. زیستی _ فیزیولوژیکی: نیازها
اجتماعی:
۵. اموز ناخواسته: تحت همین عنوان روایت
۶. قضاوت به حق: تلخی سخن حق
۷. انکار و تکذیب: تحت همین عنوان روایت