اولیه بیشتر کند، زیرا در نفس انسان، تمایلات متعالی نیز، در مقابل تمایلات مادی وجود دارد که در واقع، جایگزین نیازهای پستتر میشود.
۱۲. سخن حق
بر اساس لسان روایات، یکی از مواردی که زمینه هیجان خشم را به وجود میآورد، شنیدن سخن حق است. از جمله حدیث رسول خدا صلی الله علیه و آله در وصیت اخلاقی خود به امیرمومنان علیه السلام که میتواند موقعیت مهمی تلقی شود:
لا تَکذِبَ وَ لا تُخَالِطَ الکذَّابِینَ وَ أَن لا تَغضَبَ إِذَا سَمِعتَ حَقّاً.۱
دروغ نگو و با دروغگویان همراه نشو و زمانی که حقیقتی شنیدی، خشمگین نگرد.
در تعالیم اخلاقی اسلام، حقگویی، حقپذیری، حقپرستی، ارزش محسوب میشود. واژه «حق» را هالهای از تقدس در بر گرفته است. گاهی سخنحق، به عنوان معیار مهمی در ارزشگذاری انفاق برای خدا نام برده شده است. نبی مکرم اسلام میفرماید:
مَا أَنفَقَ مُؤمِنٌ مِن نَفَقَةٍ هِی أَحَبُّ إِلَی اللهِ عَزَّوَجَلَّ مِن قَولِ الحَقِّ فِی الرِّضَا وَ الغَضَبِ.۲
مؤمن هیچ انفاقی نکرد که نزد خداوند عزّوجلّ محبوب تر از گفتن حقّ، در هنگام خشم و خشنودی باشد.
احتمالاً خشم، نتیجه طبیعی شنیدن سخن حق است؛ زیرا در چنین مواردی که در ارزش سخن حق صحبت میشود، بیشتر منظور جایی است که خلاف پیشفرضهای ما باشد؛ چون بدون وجود پیشفرض، کسی با سخن حق مخالفت نخواهد کرد؛ اما چون شنیدن حق به طور طبیعی انسان را به مقاومت در برابر عقیده سابق خود خواهد کشید، تذکر اخلاقی این نکته مفید است که نباید موجب غفلت از حق بشود. این