۱۲. خشم، با اخلاص منافات دارد؛۱
۱۳. خشم، با ایمان قلبی منافات دارد؛۲
۱۴. خشم، باعث کینه و دشمنی انسانها میشود؛۳
۱۵. خشم، با خشوع و اخبات منافات دارد۴ .۵
ج _ آثار ماورایی خشم منفی
منظور از آثار ماورایی، آن دسته از نتایجی است که در امور غیر طبیعی و غیر مادی از خشم باقی میماند. اگر بپذیریم که یک بعد مهم در شناخت انسان، بعد ماورایی اوست، و اعمال آدمی نیز، در ارتباط با کل ابعاد وجودی او میباشد، باید اذعان کرد که همهگونه رفتار و هیجان نیز در بعد ماورایی انسان مؤثر خواهد بود. در این خصوص، اول میتوان امور ناشناخته از وجود انسان، مانند جایگاه ایمان یا سایر صفات استقرار یافته او را در زمان حیاتش در نظر گرفت. سپس نتایج اخروی اعمال را به عنوان جهان غیر طبیعی در نظر گرفت.
۱. خشم و ایمان
در صورتی که ایمان را نتیجه عاطفی و احساسی یک انتخاب منطقی محسوب کنیم، طبیعی است، همانطور که در آثار شناختی خشم گذشت، به خاطر آسیب شناخت،
1. (لِیبتَلِی اللهُ ما فی صُدُورِكُم وَ لِیمَحِّصَ ما فی قُلُوبِكُم وَ اللهُ عَلیمٌ بِذاتِ الصُّدُور) .
آلعمران: ۱۵۴.
2. (لا تَجِدُ قَوماً یؤمِنُونَ بِاللهِ وَ الیومِ الآخِرِ یوادُّونَ مَن حَادَّ اللهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَو كانُوا آباءَهُم أَو أَبناءَهُم أَو إِخوانَهُم أَو عَشیرَتَهُم أُولئِک كَتَبَ فی قُلُوبِهِمُ الإیمانَ وَ أَیدَهُم بِرُوحٍ مِنهُ وَ یدخِلُهُم جَنَّاتٍ تَجری مِن تَحتِهَا الأَنهَارُ خالِدینَ فیهَا رَضِی اللهُ عَنهُم وَ رَضُوا عَنهُ أُولئِک حِزبُ اللهِ أَلا إِنَّ حِزبَ اللهِ هُمُ المُفلِحُونَ) .
مجادله: ۲۲.
3. (وَ الَّذینَ جاؤُ مِن بَعدِهِم یقُولُونَ رَبَّنَا اغفِر لَنا وَ لِإِخوانِنَا الَّذینَ سَبَقُونا بِالإیمانِ وَ لا تَجعَل فی قُلُوبِنا غِلاًّ لِلَّذینَ آمَنُوا رَبَّنا إِنَّک رَؤُفٌ رَحیمٌ) .
حشر: ۱۰.
4. (وَ لِیعلَمَ الَّذینَ أُوتُوا العِلمَ أَنَّهُ الحَقُّ مِن رَبِّک فَیؤمِنُوا بِهِ فَتُخبِتَ لَهُ قُلُوبُهُم وَ إِنَّ اللهَ لَهَادِ الَّذینَ آمَنُوا إِلی صِراطٍ مُستَقیمٍ) .
حج: ۵۴. (أَ لَم یأنِ لِلَّذینَ آمَنُوا أَن تَخشَعَ قُلُوبُهُم لِذِكرِ اللهِ وَ ما نَزَلَ مِنَ الحَقِّ) .
حدید: ۱۶.
5. (اللهُ نَزَّلَ أَحسَنَ الحَدیثِ كِتاباً مُتَشابِهاً مَثانِی تَقشَعِرُّ مِنهُ جُلُودُ الَّذینَ یخشَونَ رَبَّهُم ثُمَّ تَلینُ جُلُودُهُم وَ قُلُوبُهُم إِلی ذِكرِ اللهِ ذلِک هُدَی اللهِ یهدی بِهِ مَن یشاءُ وَ مَن یضلِلِ اللهُ فَما لَهُ مِن هَادٍ) .
زمر: ۲۸.