ح ـ پرورش معنویت
جوان بیشترین آمادگی را برای کاشت درخت معنویت در دل خود دارد؛ چراکه قلب و دل او از یکسو، آمادگی لازم برای پذیرش آن یافته است و از سوی دیگر، به واسطه آلودگیها، سخت و انعطاف ناپذیر نشده است. امام علی علیه السلام در سفارش به فرزندش امام حسن علیه السلام هم نقش پدر را در تربیت فرزند و هم به صورت ضمنی وظیفه جوان را برای استفاده از این ظرفیت وجودی خویش مشخص میکند. آن حضرت میفرماید:
إنَّما قَلبُ الحَدَثِ کَالأَرضِ الخالیَةِ ما اُلقِی فیها مِن شَیءٍ قَبِلَتهُ فَبادَرتُکَ بِالأَدَبِ قَبلَ أن یقسُوَ قَلبُکَ و یشتَغِلَ لُبُّکَ.۱
۰.همانا دلِ جوان مانند زمینِ کشت ناشده است؛ آنچه را در آن افکنده شود، میپذیرد. از این رو، پیش از آنکه دلت سخت و خِرَدَت سرگرم شود، به تربیت تو همّت گماشتم.
آن حضرت دلیل پرداختن به تربیت و اهتمام بیشتر به مسائل معنوی و تربیتی را در دوره جوانی، نیت درست و روان سالم و بیآلایش جوان میداند. و در ادامه سخن میفرماید:
وأجمَعتُ عَلَیهِ مِن أدَبِکَ أن یَکونَ ذلِکَ و أنتَ مُقبِلُ العُمُرِ و مُقتَبَلُ الدَّهرِ، ذو نِیَّةٍ سَلیمَةٍ و نَفسٍ صافِیةً.۲
۰.[و آنگاه که] بر تربیت تو همّت گماشتم، چنان دیدم که در عنفوان جوانى و بهار زندگانى هستى که نیتى درست و روانی بیآلایش دارى.
پرورش معنویت مصداقهای گوناگونی دارد که بر اساس روایات، به نمونههایی از آنها اشاره میشود:
۱. عبادت و طاعت خداوند
عبادتکننده در پیشگاه خداوند متعال جایگاهی شایسته دارد و از میان عبادتکنندگان،