87
مهارت‌های زندگی

فقط روی ویژگی‏های سطحی تمرکز می‏‏کند. افراد کاردان می‌توانند آنچه را می‏دانند به‏طور خودکار برای رسیدن به چند راه از طریق یادآوری سریع و راحت به کار ببرند. در ضمن، در صورتی که مسئله‏ای دشوار باشد، از پیش برنامه‏ریزی می‏‏کنند، عناصر را منظم تحلیل و طبقه‏بندی می‏‏کنند و از چندین راه حلّ ممکن، بهترین را بر می‏گزینند، در حالی که افراد تازه کار، بیشتر از طریق کوشش و خطا، پیش می‏روند۱.

کاردانی برای خلاقیت و حلّ مسئله ضروری است. تولیدات خلاقانه بزرگسالان با تولیدات کودکان از این نظر تفاوت دارد که نه‏تنها اصیل‏اند، بلکه به سمت نیازهای اجتماعی یا هنرشناختی گرایش دارند. خلاقیت پخته، به توانایی شناختی منحصر به فردی نیاز دارد. موردپژوهی‏ها از قاعده ده ساله رشد خلاقیت در سطح تسلط حمایت می‏‏کنند. یعنی برای تولید کردن یک اثر خلاق ده سال مواجهه مقدماتی با یک رشته و کاردانی کافی لازم دارد.۲ به علاوه، یک قرن پژوهش نشان می‏دهد که دستاورد در اوائل بزرگسالی افزایش می‏یابد، در اواخر سی تا چهل سالگی یا اوائل چهل تا پنجاه سالگی به اوج می‏رسد و به‏تدریج کاهش می‏یابد؛ هر‏چند که به‏ندرت آن قدر قابل ملاحظه است که یک فرد خلاق را به انسانی غیر خلاق تبدیل کند۳.

با اینکه خلاقیت در کاردانی ریشه دارد، همه افراد کاردان خلاق نیستند. خلاقیت به ویژگی‏های دیگری مانند شیوه تفکر نوآورانه، تحمل ابهام، انگیزه‏ای خاص برای موفق شدن، تمایل به آزمایش کردن و دوباره سعی کردن بعد از شکست، نیاز دارد۴. در ضمن خلاقیت به زمان و نیرو نیاز دارد. به‏ویژه در باره زنان نیز خلاقیت می‏تواند به سبب فرزندپروری، طلاق یا همسری که حمایت‏کننده نیست، به تعویق افتد، یا مختل شود۵.

1.. روان‌شناسی رشد، برک، ص۱۵۲.

2.. همان، ص۱۵۱.

3.. همان، ص۱۵۲.

4.. همان، ص۱۵۳.

5.. روان‌شناسی رشد، برک، ص۱۵۴.


مهارت‌های زندگی
86

د ـ استقرار تکالیف زندگی

دوره جوانی در حالی شکل می‏گیرد که با دوره نوجوانی در هم آمیخته است و جوان پس از عبور از بحران‏های هویتی و تشخیص اینکه زندگی متعلق به خود اوست، آرام‏آرام شروع به تدوین اصول و اهداف زندگی می‏‏کند و برای این اهداف برنامه‏ریزی و زمان دستیابی به آن را به صورت تقریبی ارزیابی می‏‏کند.

جوانی ـ که با جدایی از والدین، دست یافتن به استقلال، همسرگزینی و برقراری و تعمیق دوستی‏ها مشخص می‏شود ـ جوان را به سمت دوره‏ای که از استقرار نسبی در تکالیف زندگی است سوق می‌دهد؛ تکالیفی همچون ازدواج، کار، روابط اجتماعی، خود و خانواده. جوان با استحکام بخشیدن به شغل خود، یافتن همسر مناسب و شایسته، برقراری روابط پایدارتر، دنبال کردن اهداف، یافتن فلسفه‏ای منسجم برای زندگی به دنبال وضعیتی مستقر و با ثبات برای خویشتن خواهد بود. در این مرحله سبک زندگی فرد پایدار می‏شود و جوان بیشتر به کار، خانواده و دیگر جنبه‏های زندگی دل می‏بندد.

هـ ـ کاردانی و خلاقیت

کاردانی،۱ فراگیری دانش گسترده در یک رشته یا یک کار است که تخصص به آن کمک می‏‏کند و با انتخاب رشته دانشگاهی یا یک شغل آغاز می‏شود؛ زیرا چند سال طول می‏کشد تا فرد در هر زمینه دشواری مهارت کسب کند. افراد کاردان در مقایسه با افراد تازه‏کار، سریع‏تر و به نحو کارآمدتری یادآوری و استدلال می‏‏کنند. فرد کاردان مفاهیم بیشتری را درباره تخصص خود می‏داند و آنها را به صورت غنی‏تری بیان می‏‏کند. در نتیجه افراد کاردان برخلاف افراد تازه‏کار که آگاهی سطحی دارند، بر پایه اصول زیربنایی که در ذهن دارند با مسائل مواجه می‏شوند. برای مثال، فیزیکدانی که آموزش عالی دیده است، به این موضوع توجّه دارد که وقتی چند مسئله به بقای انرژی مربوط می‏شوند، می‏توان آنها را به صورت مشابهی حلّ کرد. در مقابل، یک دانشجوی تازه‌کار فیزیک،

1.. expertise.

  • نام منبع :
    مهارت‌های زندگی
    سایر پدیدآورندگان :
    سيد مهدي خطيب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 93609
صفحه از 391
پرینت  ارسال به