67
مهارت‌های زندگی

کارى، نخست، مصالح و مفاسد و عواقب آن را بسنجد و در صورت وجود مصلحت، آن را انجام دهد و گرنه آن را ترک کند.۱ رسول خدا صلی الله علیه و آله می‏فرماید:

خُذِ الأَمرَ بِالتَّدبِیرِ، فَإِن رَأَیتَ فِى عَاقِبَتِهِ خَیراً فَامضِ، وَ إِن خِفتَ غَیّاً فَأمسِک.۲

۰.هر کارى را با تدبیر آغاز کن. اگر در آینده آن خیر و خوبی دیدی، وارد عمل شو؛ و اگر از گمراهی ترسیدی، پس دست نگه‌دار.

امام على علیه السلام می‏فرماید:

لَا عَقْلَ کَالتَّدْبِیرِ.۳

۰.هیچ خردى مانند تدبیر نیست.

یعنى عالى‏ترین نشانه رشد عقلى آن است که فرد هرگاه بخواهد کارى انجام دهد، به پیامدها و زوایاى مختلف آن بیندیشد؛ زیرا تدبیر و عاقبت‏اندیشى قبل از انجام دادن کارها، انسان را از خطا و لغزش مصون می‏دارد.

امام على علیه السلام می‏فرماید:

التَّدْبِیرُ قَبْلَ الْعَمَلِ یؤْمِنُکَ مِنَ النَّدَمِ.۴

۰.تدبیر [و عاقبت‏اندیشى] پیش از انجام دادن کار، تو را از پشیمانى در امان مى‏دارد.

روایات دیگرى نیز در این زمینه با همین مضمون وجود دارند. برای مثال، امام على علیه السلام می‏فرماید:

رَوِّ قَبلَ العَمَلِ تَنجُ مِنَ الزَّلَلِ.۵

۰.پیش از عمل تفکر کن، تا از خطاها مصون مانی.

1.. کنز الفوائد، ج۲، ص۳۱.

2.. الجامع الصغیر، ج۱، ص۵۹۹؛ کنز العمّال، ج۳، ص۳۸۰.

3.. معانى الأخبار، ص۳۳۵؛ کتاب من لایحضره الفقیه، ج۴، ص۳۷۲؛ تحف العقول، ص۶ و ۱۰؛ وسائل الشیعه، ج۱۵، ص۲۹۰.

4.. الکافى، ج۸، ص۲۲؛ کتاب من لایحضره الفقیه، ج۴، ص۳۸۸؛ الأمالى، صدوق، ص۵۳۲؛ عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج۱، ص۵۹؛ تحف العقول، ص۹۰.

5.. غرر الحکم و درر الکلم، ص۳۸۷، ح۵۴۰۱.


مهارت‌های زندگی
66

به‏دقّت بررسى می‏کنند و آن‏گاه که مطمئن شوند رفتارشان را عقل تأیید می‌کند و در چارچوب اخلاق الهى است، به آن اقدام می‏کنند.

بر عکس، افرادى که ایمان و تقوای درستی ندارند، هرچه دلشان بخواهد انجام می‏دهند، بی‌آنکه به پیامدهاى آن بیندیشند. چنین افرادى پس از گذشت زمان کوتاهى به اشتباه خود پى می‏برند و آثار پشیمانى در چهره‏شان آشکار خواهد شد. مفهوم «حزم» در روایات دقیقاً به همین موضوع تصریح شده است؛ یعنى پیش از هر کارى باید به همه ابعاد و زوایاى آن توجّه داشت. در غیر این صورت نمى‏توانیم رفتارمان را در مسیر درست و هدفى که در نظر داریم، جهت‏دهى کنیم۱. امام على علیه السلام می‏فرماید:

مَن خَالَفَ الحَزمَ هَلَکَ.۲

۰.هر که با حزم [= دوراندیشى] مخالفت کند، نابود خواهد شد.

در روایات دیگر نیز به این موضوع اشاره و توصیه شده که ابتدا باید به پیامد رفتارهاى خود، نیک بیندیشیم. امام على علیه السلام می‏فرماید:

رَوِّ تَحْزِمْ، فإذَا اسْتَوْضَحْتَ فَاجْزِمْ.۳

۰.فکر کن، تا دور اندیش شوى و چون همه جوانب کار برایت روشن شد، آن‏گاه تصمیم قطعى بگیر.

۲. تدبیر‌

مفهوم دیگرى که در فرایند تصمیم‏گیری می‏تواند نقش داشته باشد، «تدبیر» است. لغت‏شناسان، واژه «تدبیر» را این گونه تعریف کرده‏اند: تدبیر در کار به معناى آن است که به سرانجام آن نظر کنى.۴ براساس این تعریف، تدبیر با مفهوم حزم مرتبط است. معنایى که از حزم و تدبیر بر می‏آید این است که هر شخص موظّف است قبل از اقدام به

1.. درآمدی بر روان‌شناسی تنظیم رفتار، شجاعی، ص۱۲۶.

2.. غرر الحکم و درر الکلم، ص۵۸۶، ح۷۹۱۰؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۴۵۴.

3.. بحار الأنوار، ج۱۵، ص۳۴۱.

4.. التَّدبِیرُ فِى الأَمرِ أن تَنظُرَ إِلَى مَا یَؤُولُ إِلَیهِ عَاقِبَتَهُ. (الصحاح، ج۲، ص۶۵۵).

  • نام منبع :
    مهارت‌های زندگی
    سایر پدیدآورندگان :
    سيد مهدي خطيب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 93832
صفحه از 391
پرینت  ارسال به