۸. وضعیّت بدنی
همچنان که چهره، اطلاعات فراوانی در خصوص حالتهای هیجانی دیگران به ما میدهد، وضعیّت نشستن نیز از جمله مهمترین منابع اطّلاعاتی در ارتباط به شمار میآید. اینکه فرد در هنگام گفتگو چگونه بایستد یا وضعیت نشستن او چگونه باشد، در ایجاد رابطه اهمیّت دارد. رسول اکرم صلی الله علیه و آله شیوههای مختلفی را برای نشستن در موقعیّتهای مختلف انتخاب میکرد. حضرت عبدالعظیم علیه السلام نقل میکند:
۰.کَانَ النَّبِی صلی الله علیه و آله یَجْلِسُ ثَلَاثاً: الْقُرْفُصَا وَ هُوَ أَنْ یُقِیمَ سَاقَیهِ و یَسْتَقْبِلَهُمَا بِیَدَیهِ و یَشُدَّ یدَهُ فِی ذِرَاعِهِ؛ وَ کَانَ یَجْثُو عَلى رُکْبَتَیهِ؛ وَ کَانَ یَثْنِی رِجْلاً وَاحِدَةً وَ یَبْسُطُ عَلَیهَا الْأُخْرى و لَمْیَرَ صلی الله علیه و آله مُتَرَبِّعاً قَطُّ.۱
۰.پیامبر صلی الله علیه و آله بر سه گونه مینشست: گاهی ساقهای پا را بلند مىکرد و دو دست خود را از جلو بر دور آن حلقه میزد، گاهى دو زانو مىنشست، گاهى یک پا را زیر ران خود گذاشته و پاى دیگر را روى آن مىخواباند و هرگز دیده نشد که آن حضرت چهار زانو بنشیند.
انتخاب هریک از این گونهها، فارغ از اینکه فرد را در حالتهای مختلفی از راحتی قرار میدهد، میتواند بیانگر رویآوری یا بیرغبتی فرد به ارتباط باشد که از فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت است. ابوحمزه ثمالى روایت میکند که امام سجاد علیه السلام را دیدم نشسته و یکى از دو پایش را بر رانش گذاشته است. عرض کردم: مردم این نشستن را شایسته نمیدانند و مىگویند این نشستن، نشستن پروردگار است. امام علیه السلام فرمود:
إِنِّی إِنَّمَا جَلَسْتُ هذِهِ الْجِلْسَةَ لِلْمَلَالَةِ و الرَّبُّ لَایَمَلُّ و لَاتَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لَا نَوْمٌ.۲
۰.من این گونه ننشستم مگر به جهت دلتنگى و پروردگار دلتنگ و ملول نمیشود و چرت و خواب او را فرا نمیگیرد.