است. در آموزههای روایی بوسیدن پیشانی و گونه برادر دینی از مواردی دانسته شده که به ارتباط مؤثّر میان آنان کمک میکند. این شیوه برای ابراز حمایت عاطفی و تشویق بیشتر به گفتگو به کار گرفته میشود. از امام جعفر صادق علیه السلام روایت شده است که خطاب به شیعیان فرمود:
إِنَّ لَکُمْ لَنُوراً تُعْرَفُونَ بِهِ فِی الدُّنْیا، حَتّى أَنَّ أَحَدَکُمْ إِذَا لَقِیَ أَخَاهُ، قَبَّلَهُ فِی مَوْضِعِ النُّورِ مِنْ جَبْهَتِهِ.۱
۰.همانا شما را نورى است که به وسیله آن در دنیا شناخته میشوید و هرگاه یکى از شما برادرش را دیدار کرد، محل نور را در پیشانى او ببوسد.
امام موسى کاظم علیه السلام نیز میفرماید:
مَنْ قَبَّلَ لِلرَّحِمِ ذَا قَرَابَةٍ، فَلَیسَ عَلَیهِ شَیءٌ وَ قُبْلَةُ الْأَخِ عَلَى الْخَدِّ وَ قُبْلَةُ الْأمَامِ بَینَ عَینَیهِ.۲
۰.هر که به جهت صله رحم خویشاوندی را (بدون شهوت و غرضهای باطل) ببوسد، بر او چیزى نیست، و بوسه برادر (دینی) بر گونههای اوست و بوسه گرفتن از امام میان دو چشم او.
بوسیدن در موقعیّتهای مختلف ارتباطی، نتایج مختلفی به بار میآورد. بر مبنای آموزههای روایی، بوسیدن فرزند، مهر و محبت در پیدارد و بوسیدن همسر، تمایلات جنسی را افزایش میدهد. همچنین بوسیدن پدر و مادر، نوعی عبادت و بوسیدن برادر ایمانی، دین است. امام على علیه السلام میفرماید:
قُبلَةُ الوَلَدِ رَحمَةٌ و قُبلَةُ المَرأةِ شَهوَةٌ و قُبلَةُ الوالِدَینِ عِبادَةٌ و قُبلَةُ الرجُلِ أخاهُ دِینٌ.
۰.بوسیدن فرزند مهر و محبّت است و بوسیدن همسر شهوت و بوسیدن پدر و مادر عبادت و بوسیدن برادرِ ایمانى، دین است.