الگوهای تعاملی در سبک سودمند
مهارتهای ارتباطی
اگر بخواهیم تبیین درستی از ماهیّت مهارتهای ارتباطی داشته باشیم، ناگزیریم نهتنها مهارتهای کلامی را بررسی کنیم، بلکه به مهارتهای غیر کلامی نیز بپردازیم؛ موضوعی که پیش از این کمتر بدان پرداخته شده است. بنابراین، لازم است در موقعیّتهای مختلف ارتباطی و در تعاملات اجتماعی همچون خانه، خیابان، محل کار و کلاس درس به کانالهای کلامی و غیر کلامی توجّه کنیم.
رفتار کلامی فقط با کلمات یا زبان است، در حالی که رفتارهای غیر کلامی شامل رفتارهای صوتی و غیرصوتی هستند. رفتار صوتی شامل همه جنبههای گفتار، یعنی زبان و ابزارهای کلامی آن است؛ برای مثال،تُن صدا، سرعت و تکیه صدا و مواردی از این قبیل. در حالی که رفتارهای غیرصوتی به سایر فعالیتهایی گفته میشود که کارکرد ارتباطی دارند؛ مانند حالتهای چهره، ژستها و حرکات بدنی۱.
پیش از ورود به بحث لازم است یاد آور شویم که مهارتهای ارتباطی تا حدود بسیاری تحت تأثیر عوامل موقعیّتی همچون سن، جنسیّت و ارزشهای فردی و اجتماعی