ریخته و مدیریّت آن بسیار دشوار است. نتیجه ارتباطات آمیخته آن است که دیگران از او سوء استفاده و بهرهکشی خواهند کرد. روایات ذیل نیز شیوهها و سبکهای دیگری که افراد در ارتباطات خود میتوانند به کار گیرند، آمده است.
امام على علیه السلام به شیعیان خود فرمود:
کونوا فِی النّاسِ کالنَّحلَةِ فِی الطَّیرِ؛ لَیسَ شَیءٌ مِنَ الطَّیرِ إلاّ و هُوَ یَستَخِفُّها و لَو یَعلَمونَ ما فی أجوافِها مِنَ البَرَکَةِ لَمیَفعَلوا ذلِکَ بِها خالِطُوا النّاسَ بِألسِنَتِکُم و أجسادِکُم و زایلوهُم بِقُلوبِکُم و أعمالِکُم.۱
۰.در میان مردم همچون زنبور عسل در میان پرندگان باشید که هیچ پرندهاى آن را به چیزى نمىگیرد، حال آنکه اگر میدانستند درون زنبورهاى عسل چه نعمتى است، آنطور آنها را دستکم نمىگرفتند. با مردم با زبانها و پیکرهاى خود معاشرت کرده و با دلها و کردارهایتان از آنان دورى کنید.
امام صادق علیه السلام در نامهای به نجاشى، حاکم اهواز، نوشت:
وَ اعلَم أنَّ خَلاصَکَ و نَجاتَکَ مِن حَقنِ الدِّماءِ و کَفِّ الأَذى عَن أولیاءِ اللّهِ و الرِّفقِ بِالرَّعِیةِ و التَّأَنّی و حُسنِ المُعاشَرَةِ، مَع لینٍ فی غَیرِ ضَعفٍ و شِدَّةٍ مِن غَیرِ عُنفٍ و مُداراةِ صاحِبِکَ و مَن یرِدُ عَلَیکَ مِن رُسُلِهِ وَ ارتُق فَتقَ رَعِیَّتِکَ بِأَن تُوقِفَهُم عَلى ما وافَقَ الحَقَّ وَ العَدلَ إن شاءَ اللّهُ.۲
۰.و بدان که رهایى و نجات تو در حفظ خونها و آزار نرساندن به اولیاى خدا و مهرورزى و مدارا با مردم و درنگورزى و خوشرفتارى است، همراه با نرمشِ بدون ضعف و سختگیرىِ بدون خشونت و مدارا کردن با مافوق خودت و [نیز] مدارا کردن با فرستادگان او که نزد تو میآیند و اینکه بر پایه حقّ و عدل، کارهاى رعیّتت را رتق و فتق کنى، إن شاء اللّه.
مؤلّفههایی همچون میزان ارتباط (ارتباط کم یا زیاد)، شدّت ارتباط (ارتباط دور یا