37
مهارت‌های زندگی

ریخته و مدیریّت آن بسیار دشوار است. نتیجه ارتباطات آمیخته آن است که دیگران از او سوء استفاده و بهره‏کشی خواهند کرد. روایات ذیل نیز شیوه‏ها و سبک‏های دیگری که افراد در ارتباطات خود می‏توانند به کار گیرند، آمده است.

امام على علیه السلام به شیعیان خود فرمود:

کونوا فِی النّاسِ کالنَّحلَةِ فِی الطَّیرِ؛ لَیسَ شَیءٌ مِنَ الطَّیرِ إلاّ و هُوَ یَستَخِفُّها و لَو یَعلَمونَ ما فی أجوافِها مِنَ البَرَکَةِ لَم‏یَفعَلوا ذلِکَ بِها خالِطُوا النّاسَ بِألسِنَتِکُم و أجسادِکُم و زایلوهُم بِقُلوبِکُم و أعمالِکُم.۱

۰.در میان مردم همچون زنبور عسل در میان پرندگان باشید که هیچ پرنده‏اى آن را به چیزى نمى‏گیرد، حال آنکه اگر می‏دانستند درون زنبورهاى عسل چه نعمتى است، آن‏طور آنها را دست‏کم نمى‏گرفتند. با مردم با زبان‏ها و پیکرهاى خود معاشرت کرده و با دل‏ها و کردارهایتان از آنان دورى کنید.

امام صادق علیه السلام در نامه‏ای به نجاشى، حاکم اهواز، نوشت:

وَ اعلَم أنَّ خَلاصَکَ و نَجاتَکَ مِن حَقنِ الدِّماءِ و کَفِّ الأَذى عَن أولیاءِ اللّهِ و الرِّفقِ بِالرَّعِیةِ و التَّأَنّی و حُسنِ المُعاشَرَةِ، مَع لینٍ فی غَیرِ ضَعفٍ و شِدَّةٍ مِن غَیرِ عُنفٍ و مُداراةِ صاحِبِکَ و مَن یرِدُ عَلَیکَ مِن رُسُلِهِ وَ ارتُق فَتقَ رَعِیَّتِکَ بِأَن تُوقِفَهُم عَلى ما وافَقَ الحَقَّ وَ العَدلَ إن شاءَ اللّهُ.۲

۰.و بدان که رهایى و نجات تو در حفظ خون‏ها و آزار نرساندن به اولیاى خدا و مهرورزى و مدارا با مردم و درنگ‏ورزى و خوش‏رفتارى است، همراه با نرمشِ بدون ضعف و سختگیرىِ بدون خشونت و مدارا کردن با مافوق خودت و [نیز] مدارا کردن با فرستادگان او که نزد تو می‏آیند و اینکه بر پایه حقّ و عدل، کارهاى رعیّتت را رتق و فتق کنى، إن شاء اللّه.

مؤلّفه‏هایی همچون میزان ارتباط (ارتباط کم یا زیاد)، شدّت ارتباط (ارتباط دور یا

1.. بحار الأنوار، ج۷۵، ص۴۱۰، ح۵۴.

2.. کشف الریبة، ص۸۷، بحار الأنوار، ج۷۵، ص۳۶۱، ح۷۷.


مهارت‌های زندگی
36

سبک‏های ارتباطی

ارتباط، پدیده‌ای چند بعدی است که در صورت تضارب هریک از ابعاد و مؤلّفه‏ها با یک‌دیگر، سبک‏های ارتباطی شکل خواهند گرفت. سبک‏های ارتباطی، اساس و مبنای ارتباط فرد با دیگران هستند. روایت ذیل نمونه‏ای در دسترس از مجموعه روایاتی است که به شیوه‏ها و سبک‏های مختلف ارتباطی اشاره دارد. فقرات این روایت هریک به بخشی از سبک‏های ارتباطی اشاره دارند. لقمان علیه السلام در اندرز به فرزندش فرمود:

یا بُنَیَّ! لَاتُکَالِبِ‏ النَّاسَ فَیَمْقَتُوکَ وَ لَاتَکُنْ مَهِیناً فَیُذِلُّوکَ وَ لَاتَکُنْ حُلْواً فَیَأْکُلُوکَ وَ لَاتَکُنْ مُرّاً فَیَلْفِظُوکَ وَ یَرْوَى: وَ لَاتَکُنْ حُلْواً فَتُبْلَعَ وَ لَامُرّاً فَتُرْمَى‏.۱

۰.پسر عزیزم! با مردم درنده‏خو و دشمن مباش که با تو دشمن شوند و حقیر هم مباش که تو را خوار شمارند. شیرین مباش که تو را بخورند و تلخ مباش که تو را دور اندازند. و نیز روایت شده است: شیرین مباش، که بلعیده شوى و تلخ مباش، که دورانداخته شوی.

بخش نخست این روایت به سبک پرخاشگرانه اشاره دارد: «لَاتُکَالِبِ‏ النَّاسَ فَیَمْقَتُوکَ»؛ با مردم درنده‏خو و دشمن مباش که با تو دشمن شوند. در این الگوی ارتباطی، ارتباط به صورت مستقیم و صریح برقرار می‏شود، امّا فرد تسلطی روی رفتارش و مهارتی برای تنظیم آن ندارد. نتیجه چنین ارتباطی، دشمنی دیگران با او خواهد بود. در ادامه این روایت به سبک دیگری از ارتباط، یعنی روش اجتنابی اشاره می‏شود: «وَ لَاتَکُنْ مَهِیناً فَیُذِلُّوکَ»؛ و حقیر هم مباش که تو را خوار شمارند. روش اجتنابی که فرد خود را از محدوده ارتباط خارج می‏سازد، چیزی جز خواری به همراه نخواهد داشت. در ادامه از سبک آمیخته سخن گفته شده است: «و لَاتَکُنْ حُلْواً فَیَأْکُلُوکَ»؛ شیرین مباش که تو را بخورند. در این سبک، روابط به دلیل تداخل عاطفی، بیش از حدّ نامتوازن و به هم

1.. الکافی، ج۵، ص۱۵۸؛ الاختصاص، ص۳۳۸؛ بحار الانوار، ج۱۳، ص۴۲۹.

  • نام منبع :
    مهارت‌های زندگی
    سایر پدیدآورندگان :
    سيد مهدي خطيب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 93665
صفحه از 391
پرینت  ارسال به