برترین اندیشیدن، یاد مرگ است. پس هر که یاد مرگ وجودش را پر کند، مزار خود را باغى از باغ هاى بهشت بیابد.
یاد مرگ ما را بیش از گذشته واقع بین میکند و هراس کاذبی را که در باره مرگ وجود دارد از میان میبرد. امام صادق علیه السلام میفرماید:
ذِکرُ المَوتِ یُمیتُ الشَّهَواتِ فِی النَّفسِ و یَقلَعُ مَنابِتَ الغَفلَةِ و یُقَوِّی القَلبَ بِمَواعِدِ اللّهِ و یُرِقُّ الطَّبعَ و یَکسِرُ أعلامَ الهَوى و یُطفِئُ نارَ الحِرصِ و یُحَقِّرُ الدُّنیا.۱
۰.یاد مرگ، خواهشهاى نفس را میمیراند و رویشگاههاى غفلت را ریشه کن میسازد و دل را با وعدههاى خدا نیرو میبخشد و طبع را نازک میسازد و پرچمهاى هوس را درهم میشکند و آتش آزمندى را خاموش میسازد و دنیا را در نظر کوچک میکند.
ز ـ باورها و اعتقادات مذهبی
یکی از کارکردهای اصلی عقاید مذهبی کاهش ترس افراد از مرگ است۲ هرگاه التزام مذهبی افزایش یابد، اضطراب مرگ رو به کاهش مینهد. عقیده به زندگی پس از مرگ، بهمراتب بیشتر از دینداریِ با کاهش اضطراب مرگ، رابطه منفی دارد۳. عدّهای دیگر تأیید میکنند اعتقاد به زندگی پس از مرگ، محور مقاومت در برابر اندوه مرگ و افسردگی ناشی از آن است۴. در بررسی تقریباً ۱۲۰۰ مسلمان ایرانی معلوم شد اضطراب مرگ و افسردگی در میان جنگدیدگان و جنگزدگانی که کمتر از همه مذهبی بودند، بیشتر بود. و دین ظاهراً نقش ضربهگیر را داشت؛ زیرا عقیده به زندگی پس از مرگ را تقویت میکرد. آدمی در مراحل رشد، بهویژه سالمندی، با این مسئله مواجه میشود که زندگی اساساً چه معنایی دارد؟ این یکی از بنیادیترین هدفهای دین است. دین به مرگ معنا میدهد.