فَمَا المَوتُ إلّا قَنطَرَةٌ تَعبُرُ بِکُم عَنِ البُؤسِ وَ الضَّرّاءِ إلَى الجِنانِ الواسِعَةِ وَ النَّعیمِ الدّائِمَةِ، فَأَیکُم یکرَهُ أن ینتَقِلَ مِن سِجنٍ إلى قَصرٍ؟ وما هُوَ لِأَعدائِکُم إلّا کَمَن ینتَقِلُ مِن قَصرٍ إلى سِجنٍ و عَذابٍ. إنَّ أبی حَدَّثَنی عَن رَسولِ اللّهِ صلی الله علیه و آله: أنَّ الدُّنیا سِجنُ المُؤمِنِ و جَنَّةُ الکافِرِ و المَوتُ جِسرُ هؤُلاءِ إلى جَنّاتِهِم و جِسرُ هؤُلاءِ إلى جَحیمِهِم، ما کَذَبتُ ولا کُذِبتُ.۱
۰.مرگ جز پلى نیست که شما را از سختى و ناخوشى به بهشت بىکران و نعمتِ جاویدان عبور میدهد. کدامتان خوش ندارد که از زندان به کاخ، منتقل شود؟ و همین مرگ، براى دشمنانتان، مانند انتقال از کاخ به زندان و شکنجه شدن است. پدرم از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله برایم نقل کرد: دنیا، زندانِ مؤمن و بوستانِ کافر است و مرگ، پل مؤمنان به بهشتشان و پل کافران به دوزخشان است. نه دروغ گفتم و نه به من دروغ گفته شده است.
و ـ مواجهه فکری با مرگ
در برابر هجمه فکری و دلمشغولیهای ذهنی درباره مرگ چه باید کرد: گریز یا ستیز؟ این مسئلهای است که بسیاری با آن مواجهاند. اینکه بخواهیم از موضوع مرگ فرار کنیم یا تا سرحد وسواس فکری مزمن با آن درگیر شویم، کار را بیش از پیش بر ما سخت خواهد کرد و مسئله حلّ ناشده باقی خواهد ماند؛ اما اگر دقیقاً با همان چیزی که از آن هراس داریم مواجه شویم، به مرگ فکر کنیم و یاد مرگ را زنده نگه داریم، واقعیت مرگ بیشتر بر ما روشن میشود و تشویشهای ذهنی ما تعدیل خواهند شد و این راهکار به تنظیم رفتار خواهد انجامید. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله میفرماید:
أفضَلُ الزُّهدِ فِی الدُّنیا ذِکرُ المَوتِ و أفضَلُ العِبادَةِ ذِکرُ المَوتِ و أفضَلُ التَّفکُّرِ ذِکرُ المَوتِ، فمَن أثقَلَهُ ذِکرُ المَوتِ وَجَدَ قَبرَهُ رَوضَةً مِن رِیاضِ الجَنّةِ.۲
۰.برترین بى رغبتى به دنیا، یاد مرگ است. برترین عبادت، یاد مرگ است و