در این وضعیت لازم است بگذاریم بازماندگان حرف بزنند، گریه کنند، درددل کنند، احساسات خود را بروز دهند و همیشه در دسترس آنها باشیم. زمانی که مشکل مردگان حلّ میشود، تازه مشکل بازماندگان آغاز میشود که یک دوران کامل عزاداری و سوگ را پیش رو دارند. بازماندگان و سوگواران به کمک نیاز دارند، اما طبیعتاً معنای آن این نیست که بازماندگان الزاماً به مشاور متخصّص نیاز دارند؛ بسیاری از مردم نه نیاز به این گونه مشاورهها دارند و نه توان مالی آن را. نیاز آنان را یک انسان، یک دوست یا هر کس دیگری میتواند برآورده سازد و مهم نیست که چه کسی درصدد رفع این نیاز است۱.
حمایتهای عاطفی و اجتماعی، حضور داشتن در کنار سوگوار و در شرکت کردن مراسم تشییع و دفن متوفّی، از جمله کارهایی است که در اسلام بر آنها تأکید شده است. یکی از نمونههای آشکار حمایت، تهیّه غذا و فرستادن آن برای خانواده مصیبتدیده است. در تاریخ آمده است هنگامی که جعفر بن ابیطالب علیه السلام به شهادت رسید، رسول خدا صلی الله علیه و آله به فاطمه علیها السلام فرمود تا سه روز برای اسماء بنت عمیس غذا تهیّه کنید و برای او ببرید. از آن زمان، پخت غذا برای اهل مصیبت تا سه روز، سنّت شد.۲
امام صادق علیه السلام میفرماید:
الأَکلُ عِندَ أهلِ المُصیبَةِ مِن عَمَلِ أهلِ الجاهِلِیَّةِ و السُّنَّةُ البَعثُ إلَیهِم بِالطَّعامِ کَما أمَرَ بِهِ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله فی آلِ جَعفَرِ بنِ أبیطالِبٍ لَمّا جاءَ نَعیُهُ.۳
خوردن نزد صاحبان عزا و مصیبت، رفتارى جاهلى است. سنّت اسلامى، فرستادن غذا براى صاحبان عزاست؛ همانگونه که پیامبر صلی الله علیه و آله هنگامى که خبر مرگ جعفر بن ابى طالب را شنید، دستور داد براى خاندان او غذا ببرند.
و در سخنی دیگر میفرماید:
یَنْبَغِی لِجِیرَانِ صَاحِبِ الْمُصِیبَةِ أَنْ یُطْعِمُوا الطَّعَامَ عَنْهُ ثَلَاثَةَ أَیّامٍ.۴