اکثر آدمها میدانند باید فردی را که با او درگیر هستند ببخشند. عقل و آموزههای دینی هم بخشایش را میستاید؛ با این حال، ما معمولاً در این مسئله دچار مشکل هستیم.۱
تحقیقات اخیر در «طرح بخشایش» دانشگاه استنفورد نشان میدهد بخشایش، عصبانیت و تنفر را کم میکند. در این تحقیق عصبانیت و تنفر شرکتکنندگانی که فرد مقابل را بخشیده بودند، در مقایسه با کسانی که گذشت ننمودند، ۷۰ درصد کاهش یافت. دکتر فردریک لاسکین میگوید: در فرهنگ ما «بخشایش» جایی ندارد و آن یکی از حوزههای جدید علمی است. وی میگوید مهارت بخشش را باید آموخت و به سبب نداشتن این مهارت بینفردی است که بسیاری از ما با یکدیگر خصومت داریم۲.
در فرهنگ دینی ما، بخشش جایگاهی رفیع و درخشان دارد و ماهیت آن نیز تبیین شده است. امیرالمؤمنین علی علیه السلام میفرماید:
الصَّفْحُ أَنْ یَعْفُوَ الرَّجُلُ عَمّا یُجْنی عَلَیهِ و یَحْلُمُ عَمّا یَغیظُهُ.۳
۰.بخشش آن است که انسان از ستمی که بر او روا داشته شده در گذرد، و در برابر آنچه او را به خشم میآورد، بردباری کند.
گذشت فرایندی است که اگرچه به ظاهر کوتاه آمدن و واگذارکردن صحنه به طرف متخاصم است، موجبات عزت و افتخار شخص را فراهم خواهد آورد. در واقع گذشت بهترین روش برای حفظ شخصیت و حرمت افراد است. امام باقر علیه السلام میفرماید:
ثَلاثٌ لایزیدُ اللّهُ بِهِنَّ المَرءَ المُسلِمَ إلاّ عِزّا: الصَّفحُ عَمَّن ظَلَمَهُ، و إعطاءُ مَن حَرَمَهُ، و الصِّلَةُ لِمَن قَطَعَهُ.۴
۰.سه چیز است که خداوند به واسطهٔ آنها جز بر عزّت انسان مسلمان نمیافزاید: گذشت کردن از کسى که به او ستم کرده، بخشیدن به کسى که از [دادن چیزى به] او دریغ کرده و پیوستن به کسى که از او بریده است.