187
مهارت‌های زندگی

بردباری در موضوعات مختلفی همچون غلبه بر تنیدگی‏ها شیوه مقابله‏ای اثربخش و در موضوع خشم جزء کارآمدترین شیوه‏های مقابله محسوب می‏شود. رسول اکرم صلی الله علیه و آله بردباری را راهکاری مناسب در غلبه بر خشم ‏می‏دانند:

الحِلمُ یغلِبُ الغَضَبَ و الرَّحمَةُ تَغلِبُ السُّخطَ.۱

۰.بردباری بر خشم چیره می‏شود و مهربانی بر سخط غلبه می‏یابد.

امام علی علیه السلام این مقابله را با مد نظر قرار دادن پایان و فرجام آن این گونه تبیین می‏نمایند:

ضَادّوا الغَضَبَ بِالحِلمِ تَحْمِدُوا عَواقِبَکُم فِی کلِّ امرٍ.۲

۰.به وسیله بردباری با خشم مبارزه کنید تا پایان کارهایتان را بستایید.

آن‏ حضرت در جواب پرسش یکی از یاران خود که از بردبار‏ترین مردم پرسید،‏ فرمود: «الذی لایغضب»۳ (کسی که خشمگین نشود). همچنین آن حضرت مبارزه با خشم به وسیله بردباری،‏ را نشانه شرافتمندی فرد می‏داند:

جِهادُ الغَضَبِ بِالحِلمِ بُرهانُ النُّبلِ.۴

۰.مبارزه با خشم به وسیله بردباری، نشانه شرافتمندی است.

چگونه بردبار شویم؟

برای نهادینه کردن بردباری می‏توان اقداماتی را ساماندهی نمود تا صفت بردباری به خلقی پایدار تبدیل شود. در اینجا به دو راهکار «بازی نقش» و «تغافل» اشاره می‏شود.

یک. بازی نقش

یکی از شیوه‏های تغییر رفتار که در روایات به آن اشاره شده، شیوهٔ «بازی نقش» است. گاهی فرد واجد صفتی همچون بردباری نیست اما برای تسهیل در برخورداری از آن

1.. الکافی، ج۸، ص۱۴۹؛ بحارالانوار، ج۵۷، ص۹۹.

2.. غرر الحکم و درر الکلم، ص۴۲۵، ح۵۸۹۵.

3.. کتاب من لا یحضره الفقیه، ج۴،‏ ص۳۸۳.

4.. غرر الحکم و درر الکلم،‏ ص۳۰۹، ح۴۷۷۳.


مهارت‌های زندگی
186

اگرچه در متون دینی بر تنش‏زدایی به عنوان یک شیوهٔ مدون و مشخص برای غلبه بر تنیدگیِ ناشی از خشم اشاره‏ای نشده، اصول کلی حاکم بر این راهکار، که مشتمل بر آرام کردن جسم و تقویت تمرکز ذهنی است تضادی با آموزه‏های دین ندارد و شیوه‏ای عقلایی شمرده می‏شود. نیز با توجّه به اثبات اثربخشی تنش‏زدایی در پژوهش‏های علمی، ضرورت به کارگیری چنین راهکاری آشکار می‏شود.

۱۰. بردباری

مراجعه به متون دینی نشان می‏دهد که قلمرو حلم، غضب و خشم است و حلیم کسی است که بتواند خشم خود را مهار کند. متون موجود در این باره گاه آشکارا از مهار خشم صحبت کرده و گاه به مصادیق آن پرداخته است۱. امام علی علیه السلام معنای حلم را از امام حسن علیه السلام پرسید و ایشان در جواب گفت:

إِنَّما الْحِلْمُ کَظْمُ الْغَیظِ وَ مِلْکُ النَّفْسِ.۲

۰.بردباری فروبردن خشم و خودمهارگری است.

بردباری ویژگی افراد خردورزی است که با متانت و بدون اثرپذیری از هیجانات عمل می‏‏کنند. بردباری در ارتباط میان‏فردی معنا می‏یابد. برای مثال، شخص بردبار هنگامی که مورد اهانت قرار گرفت و به تبع آن خشمگین شد، از روی خردورزی و به دور از هیجانات، با متانت و بدون شتاب رفتار می‏‏کند. بر اساس آموزه‏های دینی بردباری علاوه بر آرامشی۳ که نصیب انسان می‏‏کند، به نفوذ اجتماعی، دوست‏یابی، جلب توجّه مثبت و محبوبیّت هر چه بیشترِ فرد۴ کمک می‏‏کند.۵

1.. اخلاق‌پژوهی حدیثی، ص۱۷۶.

2.. تحف العقول، ص۲۲۵.

3.. امام عسکری علیه السلام: لم یعرف راحه القلب من لم یجرعه الحلم غصص الغیظ (مطالب السؤول، ص۴۴؛ اعلام الدین، ص۳۱۳).

4.. امام علی علیه السلام: بالحلم عن السفیه تکثر الانصار علیه (نهج البلاغه، ص۵۰۸، حکمت۲۲۴)؛ الحلم عشیره (همان، ص۵۵۰، الحکمه۴۱۸)؛ امام الصادق علیه السلام: کفی بالحلم ناصرا (الکافی، ج۲، ص۱۱۲).

5.. بررسی و تحلیل روایات مکارم الاخلاق، ص۱۰۲.

  • نام منبع :
    مهارت‌های زندگی
    سایر پدیدآورندگان :
    سيد مهدي خطيب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 93542
صفحه از 391
پرینت  ارسال به