167
مهارت‌های زندگی

آموزه‌های دینی وجود دارد که به بخشی از آن اشاره می‏شود. همواره در سیره و روش زندگانی رسول اکرم صلی الله علیه و آله این نکته مشهود بود که آن حضرت خشمگین نشد مگر برای رضایت پروردگار. از امام حسن علیه السلام نقل شده است:

کَانَ النَّبِی صلی الله علیه و آله یغْضَبُ لِرَبِّهِ وَ لَا یغْضَبُ لِنَفْسِهِ.۱

۰.پیامبر خدا ـ که درود خدا بر او و خاندانش باد ـ به خاطر خدا غضبناک می‏شد، ولی برای خودش خشمگین نمی‏شد.

امام علی علیه السلام نیز در بیان سیره آن‏ حضرت می‏فرماید:

کانَ النَّبیُ صلی الله علیه و آله لایَغضَبُ لِلدُنیا، فإذا أغضَبَهُ الحَقُّ لَم یَعْرِفْهُ أحَدٌ و لم‏ یَقُمْ لِغَضَبِهِ شَیء حَتّىٰ یَنْتَصِرَ لَهُ إذا أشارَ أشارَ بِکَفِّهِ کُلِّهَا و إذَا تَعَجَّبَ قَلَبَهَا و إذَا تَحَدَّثَ إتَّصَلَ بِهَا فَضَرَبَ بِراحَتِهِ الْیُمْنَی بَاطِنَ إبهَامِهِ الْیُسْرَی و إذَا غَضِبَ أعْرَضَ و أشَاحَ.۲

۰.پیامبر اکرم ـ که درود خدا بر او و خاندانش باد ـ دنیا و آنچه در آن بود او را خشمگین نمی‏ساخت، اما اگر حقّی ضایع می‏شد، هیچ کس او را نمی‏شناخت و خشمش خاموش نمی‏شد تا اینکه حق را یاری کند. هنگام اشاره با تمام دستش اشاره می‏کرد، اگر تعجب می‏کرد دستش را برمی‏گردانید و هنگام گفتگو دست‏ها را به هم وصل می‏کرد و کف دست راست را به انگشت بزرگ می‏زد و هنگامی که خشم می‏نمود، به‏شدت روی برمی‏گردانید.

آنچه در پی می‏آید، بخش‏هایی از خشم سالم و منطقی است که در سیره پیشوایان دین آمده و بدان سفارش شده است. در آموزه‏های قرآنی بر خشم سالم فراوان تأکید شده و از همین روست که در قرآن کریم برای خشم ناسالم پایان نامعلوم و مبهمی تصویر شده است. حضرت یونس علیه السلام نه از اجرای مأموریت فرار کرد و نه از برطرف شدن عذاب خشمگین بود، ولى کارى انجام داد که آن کار ایهامى به معنای خشمگین شدن

1.. بحار الأنوار، ج۱۶، ص۲۲۶.

2.. مکارم الأخلاق، ص۱۳،‏ بحار الأنوار، ج۱۶،‏ص۱۵۰؛ المحجة البیضاء، ج۵، ص۳۰۲.


مهارت‌های زندگی
166

راحت و ایمن فرد پرخاشگر را نیز تهدید می‏‏کند.۱ هیجان‏هایی همانند خشونت،‏ خصومت، کینه‏توزی، غضب، تنفر،‏ حسادت، رنجش،‏ تحقیر و ناراحتی،‏ غالباً با خشم همراه‏اند۲.

خشم سالم و ناسالم

خشم ما آدمیان دو گونه است: سالم و ناسالم. درگیرشدن انسان با هیجان خشم و عصبانیت و پرخاشگری وی به سبب مسائل دنیوی، در آموزه‏های دینی و در متون روایی جایگاهی ندارد و نکوهش شده است اما در یک مورد، این هیجان و به فعلیت درآوردن آن تایید شده است. خشم آن هنگام که برای احیای حق و در جهت رضایت پروردگار باشد مطلوب دین است و فرد باایمان به‏ پلنگ زخم خورده‏ای می‏ماند که هر آن خواهان احیای حق است و از اینکه همراهانش فراوان یا اندک‏ باشند، واهمه‏ای ندارد.۳

برای خشم سالم، باور‏هایی همچون خواسته‏های انعطاف‏پذیر، نیک‏اندیشی، تحمل شکست، دیگرپذیری و خویشتن‏پذیری وجود دارد و برای خشم ناسالم باور‏هایی همچون خواسته‏های انعطاف‏نا‏پذیر، بد‏اندیشی، بی‏صبری در برابر شکست، دیگرسرزنشی و سرزنش خویشتن۴. از آنجا که خشم سالم باورهای منطقی را با خود به همراه دارد، طبیعتاً پیامدها و زیان‏های خشم ناسالم را نخواهد داشت. باورهای اصلی خشم سالم را می‏توان ۱. منطقی‏ و استدلالی بودن، ۲. مفید بودن و رابطه داشتن با هدفِ مثبتِ زندگی، ۳. سازگار بودن با واقعیت، دانست. روایات فراوانی درباره خشم سالم در

1.. روان‌شناسی روابط انسانی، ص۱۹۴.

2.. مهارتهای زندگی، ج۱، ص۲۴۵.

3.. عَنْ أَبِی عَبْدِاللَّهِ علیه السلام، عَنْ أَبِیهِ، عَنْ جَدِّهِ عَلِی بْنِ الْحُسَینِ علیه السلام قَالَ: قَالَ مُوسَى بْنُ عِمْرَانَ علیه السلام: یا رَبِّ مَنْ أَهْلُکَ الَّذِینَ تُظِلُّهُمْ فِی ظِلِّ عَرْشِکَ یوْمَ لَا ظِلَّ إِلَّا ظِلُّکَ فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَیهِ الطَّاهِرَةُ قُلُوبُهُمْ وَ الْبَرِیئَةُ أَیدِیهِمُ الَّذِینَ یذْکُرُونَ جَلَالِی ذِکْرَ آبَائِهِمْ إِلَى أَنْ قَالَ: وَ الَّذِینَ یغْضَبُونَ لِمَحَارِمِی إِذَا اسْتُحِلَّتْ مِثْلَ النَّمِرِ إِذَا جُرِحَ (وسائل ‏الشیعه، ج۱۶، ص۱۴۷). عن النبی صلی الله علیه و آله: أنَّ مُوسَى قالَ یا رَبِّ! أَخْبِرْنِی بِأَکْرَمِ خَلْقِکَ عَلَیْکَ. فَقالَ: الَّذِی یسرع فِی هَوایَ إِسْراعَ النَّسْرِ إِلَى هَواهُ، وَ الَّذِی تَکَلَّفَ بِعِبادِی الصَّالِحینَ کَما یُکَلّفُ الصَّبِی بِالنَّاسِ وَ الَّذِی یَغْضَبُ إِذَا انْتَهَکَتْ مَحارِمی غَضَبَ النَّمِرِ لِنَفْسِهِ فَانَّ النَّمِرَ إِذَا غَضِبَ لَمْ یُبَالْ أقَلَّ النَّاسُ أمْ کَثُروا (مجمع الزوائد، ج۷، ص۲۶۵).

4.. چگونه خشم خود را مهار کنیم، ص۱۲۰.

  • نام منبع :
    مهارت‌های زندگی
    سایر پدیدآورندگان :
    سيد مهدي خطيب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 93811
صفحه از 391
پرینت  ارسال به