165
مهارت‌های زندگی

رفتار دچار مشکل می‏سازد.

پیامدهای خشم

خشم پیامدهای منفی بالقوه و متعددی دارد. خشم همیشه علاوه بر اینکه می‏تواند به دیگران آسیب برساند، برای فرد پرخاشگر نیز آسیب‏های جدّی به همراه دارد و می‏تواند کارکرد فردی و اجتماعی وی را تحت‏الشعاع قرار دهد.۱ آموزه‏های دینی، پیامدهای خشم را به ظرافت بیان می‏کند و خشم را کلید هر مشکل می‏داند.۲ از این منظر خشم‏ و پرخاشگری آثار ناگواری همچون غم و اندوه شدید،۳ ملالت،۴ ‏ از دست رفتن پایداری هیجانی،۵ دلمردگی،۶ کینه‏توزی،‏۷ از بین رفتن خردورزی۸ و از دست دادن جاذبه میان‏فردی۹ به همراه دارد و می‏تواند زندگی معنوی فرد و ایمان او را از بین ببرد.۱۰

خشم همچنین پیامدهایی دارد که عبارت‏اند از: ترس، تحریک پرخاشگری متقابل، از دست دادن کنترل، احساس گناه، دورشدن از صفات انسانی، بیزاری از مردم، کاهش سلامتی و ایجاد جامعه‏ای که زندگی را بسیار خطرناک می‏سازد و این خطر حتّی زندگی

1.. قال رسول اللّه صلی الله علیه و آله: لاتَغضَب فَإنَّ الغَضَبَ مَفسَدَةٌ (الجامع الصغیر، ج۲، ص۷۴۱) و قَالَ علیّ علیه السلام: إِنَّکُمْ إِنْ أَطَعْتُمْ سَوْرَةَ الْغَضَبِ أَوْرَدَتْکُمْ نِهَایةَ الْعَطَبِ (مستدرک‏ الوسائل، ج۱۲، ص۱۲).

2.. قَالَ أَبُو عَبْدِاللَّهِ علیه السلام: الْغَضَبُ مِفْتَاحُ کُلِّ شَرٍّ (الکافی، ج۲، ص۳۰۳).

3.. قال أمیر المؤمنین علیه السلام: مَنْ غَضِبَ عَلَى مَنْ لَا یقْدِرُ عَلَى ضَرِّهِ طَالَ حُزْنُهُ.‏ (الکافی، ج۸، ص۲۲).

4.. قَالَ علی علیه السلام: مَن کَثُرَ تَغَضُّبُهُ‏ مُلَّ‏ (تصنیف غرر الحکم، ص۳۰۳).

5.. قال أمیر المؤمنین: مَنْ غَضِبَ عَلَى مَنْ لَا یقْدِرُ عَلَى ضَرِّهِ... عَذَّبَ نَفْسَه‏ (الکافی، ج۸، ص۲۲).

6.. قَالَ علی علیه السلام: وَ احْذَرِ الغَضَبَ مِمَّنْ یَحْمِلُکَ عَلَیْهِ فَإِنَّهُ مُمِیتٌ لِلْخَوَاطِرَ مَانِعٌ مِنَ التَّثَبُّتِ وَ احذَر مِن تُبغِضُهُ فَإنَّ بُغضَکَ لَهُ یَدعوکَ إلَى الضَّجَرِ بِهِ (شرح‏ نهج‏ البلاغه، ج۲۰، ص۲۸۱).

7.. قال علیّ علیه السلام: الغَضَبُ یُثیرُ کَوامِنَ الحِقدِ (غررالحکم، ص۱۲۵).

8.. قَالَ أَبُوعَبْدِاللّهِ علیه السلام الْغَضَبُ مَمْحَقَةٌ لِقَلْبِ الْحَکِیمِ. وَ قَالَ: مَنْ لَمْ یمْلِکْ غَضَبَهُ لَمْ یمْلِکْ عَقْلَهُ (الکافی، ج۲، ص۳۰۵). و قال علیّ علیه السلام: لایَنبَغِی أن یُعَدَّ عاقلاً مَن یَغلِبُهُ الغَضَبُ و الشَّهوَةُ (غررالحکم، ۱۰۸۹۸). و قَالَ علیّ علیه السلام: شِدَّةُ الْغَضَبِ تُغَیرُ الْمَنْطِقَ وَ تَقْطَعُ مَادَّةَ الْحُجَّةِ وَ تُفَرِّقُ الْفَهْمَ (بحار الأنوار، ج۶۸، ص۴۲۸). و قال علیّ علیه السلام: أوَّلُ الغَضَبِ جُنونٌ، و آخِرُهُ نَدَمٌ (شرح‏ نهج‏ البلاغه، ج۲۰، ص۳۲۷).

9.. قَالَ علیّ علیه السلام: مَن خَشُنَت عَریکَتُهُ أَقفَرَت حاشِیَتُهُ (غررالحکم، ص۶۲۴، ح۵۷۱۴).

10.. قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله الْغَضَبُ یفْسِدُ الْإِیمَانَ کَمَا یفْسِدُ الْخَلُّ الْعَسَلَ (الکافی، ج۲، ص۳۰۲).


مهارت‌های زندگی
164

آن کاملاً متفاوت‏اند.۱ ما انسان‏ها هنگامی که برانگیخته می‏شویم، حالات و طبعمان تغییر می‏‏کند، احتمالاً زانوانمان می‏لرزد، رنگ چهره‏مان عوض می‏شود،۲ چشمانمان سرخ و رگ‏های گردنمان متورم می‏شود۳ و پیامدهایی مانند جار و جنجال، دعوا و ناسزاگویی به همراه دارد، که به مجموعه این حالات، «خشم» می‏گویند.۴

روان‏شناسان بر این باورند که خشم داغ‏ترین و پرشورترین هیجانی است که می‏تواند به شیوه‏های مختلفی برانگیخته شود، اما پیشایند اصلی آن، چه جسمانی باشد یا روانی، «محدودیت» است. خشم با «ناکامی» ناشی از دست نیافتن به اهداف نیز برانگیخته می‏شود. در سطح عصب‏شناختی، خشم هیجانی پرتراکم۵ است و ویژگی آن شلیک عصبی بی‏وقفه با سرعت زیاد است. همچنین خشم، به صورت بالقوه خطرناک‏ترین هیجان است؛ زیرا هدف کارکردی آن، نابود ساختن موانع موجود در محیط است۶.۷

خشم نقطه مقابل آرامش روانی و پایداری هیجانی است که در این حالت، از فرد انعطاف‏پذیری و مهربانی دیده نمی‏شود۸ و آن‏گاه که خشم به عنوان یک خُلق پایدار مد نظر قرار می‏گیرد، امام علی علیه السلام آن را طبیعت انسان‏های «طبعْ تلخ» می‏داند.۹ در چنین صورتی است که هیجان فراگیرِ خشم، فرد را در مدیریت افکار، مهار احساسات و تنظیم

1.. مهارتهای زندگی، ج۱، ص۲۴۵.

2.. قال الصادق علیه السلام:‏ إِذَا غَضِبْنَا تَغَیرَتْ طَبَائِعُنَا وَ تَرْتَعِدُ أَحْیاناً مَفَاصِلُنَا وَ حَالَتْ أَلْوَانُنَا ثُمَّ نَجِی‏ءُ مِنْ بَعْدِ ذَلِکَ بِالْعُقُوبَاتِ فَسُمِّیَ غَضَباً (بحارالانوار، ج۳، ص۱۹۶).

3.. قال أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام: إِنَّ أَحَدَکُمْ إِذَا غَضِبَ احْمَرَّتْ عَینَاهُ وَ انْتَفَخَتْ أَوْدَاجُهُ وَ دَخَلَ الشَّیطَانُ فِیهِ (الکافی، ج۲، ص۳۰۵).

4.. بحار الانوار، ج۳، ص۱۹۶.

5..high-density.

6.. برای آگاهی بیشتر از نظریه‏های روان شناختی در بارۀ خشم ر. ک: انگیزش و هیجان، جان مارشال ریو و مهارخشم، محمدرضا کیومرثی.

7.. انگیزش و هیجان، ص۳۶۴.

8.. قال أَبِی‏عَبْدِاللَّهِ علیه السلام: الرَّحْمَةُ وَ ضِدَّهَا الْغَضَب (‏الکافی، ج۱، ص۲۰؛ بحار الأنوار، ج۱، ص۱۰۹؛ الخصال، ج۲، ص۵۸۸).

9.. قال أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام فی بیان الطبَائِع الْأَرْبَعَةَ: الرِّیحَ وَ الدَّمَ وَ الْمِرَّةَ وَ الْبَلْغَمَ.... فَلَزِمَهُ مِنْ نَاحِیةِ الرِّیحِ حُبُّ النِّسَاءِ وَ طُولُ الْأَمَلِ وَ الْحِرْصُ وَ لَزِمَهُ مِنْ نَاحِیةِ الْبَلْغَمِ حُبُّ الطَّعَامِ وَ الشَّرَابِ وَ الْبِرِّ وَ الْحِلْمُ وَ الرِّفْقُ وَ لَزِمَهُ مِنْ نَاحِیةِ الْمِرَّةِ الْغَضَبُ وَ السَّفَهُ وَ الشَّیطَنَةُ وَ التَّجَبُّرُ وَ التَّمَرُّدُ وَ الْعَجَلَةُ وَ لَزِمَهُ مِنْ نَاحِیةِ الدَّمِ حُبُّ النِّسَاءِ وَ اللَّذَّاتِ وَ رُکُوبُ الْمَحَارِمِ وَ الشَّهَوَات‏ (بحار الأنوار، ج۱۱، ص۱۰۵).

  • نام منبع :
    مهارت‌های زندگی
    سایر پدیدآورندگان :
    سيد مهدي خطيب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 93928
صفحه از 391
پرینت  ارسال به