حفظ خویشتندارى و جلوگیرى از افسارگسیختگى جنسى است ـ با این گونه لباسها محقّق نمىشود. این نوع پوشش، نهتنها به کاهش تحریک جنسى منجر نمىشود، بلکه ممکن است شدّت تحریک را نیز افزایش دهد. در فرهنگ روایات، این گروه از زنان، به نام «پوشیدگان برهنه» خوانده شدهاند.۱ پیامبر صلی الله علیه و آله در زمرهٔ اهل دوزخ، از زنانى نام میبرد که لباس بر تن دارند، اما گویا برهنهاند و در میان مردم به صورت تحریککنندهاى راه میروند. قابل توجّه این است که این گروه، اهل نماز و مسجد نیز هستند. رسول خدا صلی الله علیه و آله میفرماید:
در پایان امّت من، مردنماهایى هستند که سوار بر وسایل نقلیه خود شده، جلوى مساجد پیاده میشوند. زنان اینان پوشیدهگان برهنهاند که موهایشان برآمده است؛ اینها زنان نفرین شدهاند.۲ روزى اسماء، دختر ابوبکر، در حالى که لباس نازک و بدننمایى بر تن داشت، وارد خانه رسول خدا شد. پیامبر صلی الله علیه و آله به محض ورود او، روى خود را از وى برگرداند و به وى فرمود: اى اسماء! زن وقتى بالغ شد، شایسته نیست که جز صورت و دستهایش دیده شوند.۳ لباس نازک و بدننما مفاسد بىشمارى دارد. نیز فرمود:
هَلَاکُ نِسَاءِ أُمَّتِی فِی الْأَحْمَرَینِ الذَّهَبِ وَ الثِّیابِ الرِّقَاق.۴
۰.نابودى زنان امّت من، در آن دو چیز سُرخ است: طلا و لباس نازک.
امام صادق علیه السلام نیز فرمود:
لَایَصْلُحُ لِلْمَرْأَةِ الْمُسْلِمَةِ أَنْ تَلْبَسَ مِنَ الْخُمُرِ وَ الدُّرُوعِ مَا لَایُوَارِی شَیئاً.۵
۰.سزاوار نیست زن مسلمان لباسى بر تن کند که چیزی [بدن وى] را نمىپوشاند.
1.. ر.ک: صحیح مسلم، ج۴، ص۲۱۹۲؛ السنن الکبرى، ج۲، ص۲۳۴؛ مسند ابن حنبل، ج۲، ص۳۵۶؛ الجامع الصغیر، ج۲، ص۱۰۱، ح۵۰۴۵.
2.. مسند ابن حنبل، ج۲، ص۲۲۳.
3.. سنن أبى داوود، ج۲، ص۲۷۰.
4.. تنبیه الخواطر، ج۱، ص۳.
5.. الکافى، ج۳، ص۳۹۶، ح۱۴.