شناخت و سازوکار لازم را براى آن تدارک دید. زمینههاى تحریک جنسى، عبارتاند از: بینایى (دیدن صحنههاى تحریککننده)، گفتاری (گفتن سخنان تحریککننده)، شنوایى (شنیدن سخنان تحریککننده)، و بویایى (استشمام بوها و عطرهاى تحریککننده). امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام در این باره میفرمایند:
مَا مِنْ أَحَدٍ إِلَّا وَ هُوَ یُصِیبُ حَظّاً مِنَ الزِّنَى فَزِنَى الْعَینَینِ النَّظَرُ وَ زِنَى الْفَمِ الْقُبْلَةُ وَ زِنَى الْیدَینِ اللَّمْسُ صَدَّقَ الْفَرْجُ ذَلِکَ أَمْ کَذَّبَ.۱
۰.هیچ کس نیست مگر اینکه بهرهاى از زنا میبرد: زناى چشمها، نگاه است، و زناى دهان، بوسه است، و زناى دستها، لمس است؛ چه اینها به زناى اندام جنسى بینجامد، چه نینجامد.
پیامبر صلی الله علیه و آله نیز میفرماید:
کُلُّ ابنِ آدَمَ لَهُ حَظُّهُ مِنَ الزِّنَا؛ فَزِنِا العَینَینِ النَّظَرُ، وَ زِنَا الیَدَینِ البَطشُ، وَ زِنَا الرِّجلَینِ المَشِی، وَ زِنَا الفَمِ القُبْلُ، وَ القَلبُ یَهوِی وَ یَتَمَنَّی، وَ یُصَدِّقُ ذَلِکَ أَو یُکَذِّبُهُ الفَرجُ.۲
۰.همه انسانها حظّى از زنا دارند: زناى چشمها، نگاه است، زناى دستها خشونت است، زناى پاها رفتن است، زناى دهانْ بوسه است. قلب، عاشق میشود و میطلبد [که این، زناى قلب است]، و اندام تناسلى، گاه همراه اینها میشود و گاه نمىشود.
بنابراین، براى تحقّق خویشتندارى جنسى، باید زمینههاى تحریک جنسى را مهار کرد. از این رو، در ادامه به مهارتهاى این اصل (کاهش تحریک) اشاره میشود:
یک. کنترل و پایش نگاه
یکى از مهارتهاى بسیار مهم و اثرگذار در این اصل، «کنترل نگاه» است. دیدن زن یا