137
مهارت‌های زندگی

نعمت‏ها، ویژگى شهوتِ مهار نشده‏اى است که از «خط قرمز» گذشته است.۱ شاید آدمى نتواند تصور کند که آنچه در برابر لذّتِ آنى از دست می‏دهد، تا چه اندازه بزرگ است. محاسبه منطقى سود و زیان، انسان خردمند را متوجه می‏سازد که لذت آنى، ارزش تحمل آن همه محرومیت را ندارد. بد نیست یک بار هم که شده، محرومیت‏هاى حاصل از شهوت سرکش یا همان لذّت‏جویىِ مهارنشده را بازخوانی کنیم.

پیامدهای نداشتن خویشتن‌داری جنسی

نداشتن خویشتن‌داری جنسی و فقدان خودمهارگری مشکلات فراوانی را می‏تواند برای فرد به بار آورد که به مواردی از آنها اشاره می‏کنیم.

الف ـ محرومیت از سلامت روان

شهوت افسارگسیخته، دردی پنهان،۲ سمّی کشنده۳ و بیمارى‌ای هلاکت‏آور است.۴ کسى که اهل شهوت است، سلامت نفس و روان ندارد.۵ عملى کردن خواسته‏هاى شهوانى و تبعیّت از آنها، بدترین درد است۶، لذا هم‏نشین شهوت جنسى، دارای روان بیماری است.۷

تحریک مداوم جنسى و شهوانى، آرامش روانى را برهم می‏زند و انسان را پیوسته در وضعیّت هیجان نگه می‏دارد. برانگیختگى مداوم جنسى و نوسان پى‏درپى شهوت موجب فرسایش روان می‏شود. شهوت که زبانه کشد، کارى جز نابودى روح و روان آدمى ندارد.۸

1.. همان، ج۱، ص۳۰۴؛ غرر الحکم و درر الکلم، ص۲۶، ح۲۲۴.

2.. غرر الحکم و درر الکلم، ص۳۹، ح۶۰۱.

3.. همان، ص۵۰، ح۸۷۶.

4.. همان، ص۹۶، ح۱۷۸۹.

5.. همان، ص۵۹۹، ح۸۱۴۰.

6.. همان، ص۷۸، ح۱۴۵۸.

7.. همان، ص۵۰۱، ح۶۷۹۰.

8.. همان، ص۴۲۵، ح۵۸۹۹.


مهارت‌های زندگی
136

حالتى دارد. کارها بر دو قسم‏اند: کارى که لذت آن تمام می‏شود و پیامدهاى منفی آن باقى می‏ماند، و کارى که زحمت آن پایان می‏پذیرد و پاداش آن برجای می‏ماند.۱

لذت مطلوب

لذت مطلوب دو ویژگى عمده دارد که یکى «پایدار بودن» است. لذتى که پایدار نباشد، خیرى در آن نیست۲ و بلکه بالاتر از این، در شهوتى که پایدار نباشد، لذت پایدار (یا واقعى) وجود ندارد.۳ کسى که از شهوات دنیا چشم‏پوشى می‏کند، بهشت را براى خود خریده است.۴ پس خوش‏بخت‏ترینِ مردم کسى است که عفّت پیشه کند و لذّت‏هاى ناپایدار دنیا را برای لذّت‏هاى پایدار آخرت، ترک گوید.۵

ویژگى دوم، «پیامد سوء نداشتن» است. شهوتى که درد و رنج در پى داشته باشد، خیرى ندارد.۶ چنین شهوتى، هرچند سرآغازش شادى و طرب است، پایان آن، گرفتارى و بدبختى است.۷ کسى که هم‏نشین شهوت باشد، اسیر پیامدهاى تلخ آن است.۸ «شیرینى لذت»، قابل مقایسه با «تلخى و پیامدهاى آن نیست.۹ بنابراین، آیا چنین شهوتى را می‏توان لذّت‏بخش دانست؟

بی‏شک، لذّتى که آمیخته با درد است، لذّت نیست.۱۰ چگونه می‏توان از شهوت، لذّت برد درحالى که دربردارنده انواع آفت‏هاست۱۱ و به جاى اینکه چیزى به ارمغان آورد، بسیارى از داشته‏هاى مفید انسان را می‏سوزاند؟! محروم ساختن انسان از بسیارى

1.. نهج البلاغه، ص۴۹۰، حکمت ۱۲۱.

2.. غرر الحکم و درر الکلم، ص۸۲۴، ح۱۰۷۰۷.

3.. همان، ص۷۸۰، ح۱۰۷۲۷.

4.. همان، ص۴۴۰، ۶۰۶۵.

5.. همان، ص۲۰۶، ح۳۲۱۸ .

6.. همان، ص۷۹۲، ح۱۰۹۰۱.

7.. همان، ص۲۰۱، ح۳۱۳۳.

8..همان، ص۴۹۹، ح۶۷۵۵.

9.. همان، ص۷۹۰، ح۱۰۸۶۵.

10.. همان، ص۷۶۹، ح۱۰۴۹۸.

11.. الصحیفة السجادیة، ج۲، ص۵۱۲.

  • نام منبع :
    مهارت‌های زندگی
    سایر پدیدآورندگان :
    سيد مهدي خطيب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 93688
صفحه از 391
پرینت  ارسال به