لَایُطَوِّلَنَّ أَحَدُکُمْ شَارِبَهُ فَإِنَّ الشَّیطَانَ یَتَّخِذُهُ مَخْبَأً یَسْتَتِرُ بِهِ.۱
۰.مبادا کسی از شما موی شارب خود را بلند کند؛ زیرا شیطان آ نرا مخفیگاه خود گرفته، در آن پنهان میشود.
این گونه تعبیرها نشان از اهمیت دادن اسلام به بهداشت دارند. در کنار این گونه تعبیرها، آموزههای روایی، گرفتن موی شارب را زمینهساز نشاط میدانند. در مجلسی در حضور امام صادق علیه السلام از گرفتن شارب سخن به میان آمد و آن حضرت فرمود:
نُشْرَةٌ وَ هُوَ مِنَ السُّنَّةِ.۲
۰.این عمل باعث نشاط است و سنّت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بوده است.
در این حدیث، جنبه معنویِ گرفتن موی شارب بیان شده است. تعبیرهایی که درباره گرفتن شارب و پیامد آن در روایات آمده است، در باره زدودن موهای زاید بدن نیز آمده است. امام علی علیه السلام فرمود:
النُّورَةُ نُشْرَةٌ وَ طَهُورٌ لِلْجَسَدِ.۳
۰.نوره کشیدن (برای زدودن موهای بدن) نشاط آور و مایه پاکی بدن است.
در مقابل، بلند گذاشتن موهای بدن باعث کسالت و سستی میشود. امام کاظم علیه السلام میفرماید:
شَعْرُ الْجَسَدِ إِذَا طَالَ قَطَعَ مَاءَ الصُّلْبِ وَ أَرْخَى الْمَفَاصِلَ وَ وَرَّثَ الضَّعْفَ وَ السِّلِّ.۴
۰.موی بدن آنگاه که بلند شود، آب پشت را قطع میکند، مفاصل را سست میسازد و ضعف و سستی بهبار میآورد.
در روایت عوامل نشاط و مرتبط با موضوع بهداشت، به موردی دیگر اشاره شده است و آن شستن سر با خطمی است. امام صادق علیه السلام میفرماید: