پایدار دارد؛ شادیهایی که در آنها از پیامدهای ناگوار و منفی خبری نیست و میزان ثبات آنها در حالات و روحیّات فرد بیش از انواع دیگر شادیهاست. دیدگاه اسلام در هیجانِ شادی، به واسطه تأکیدهای فراوان، بر چنین شادیهایی متمرکز است. منشأ این نوع شادی «سامانه بزرگ اعتقادی» است که موجب «معنابخشی به زندگی» میگردد و بهواسطه آن پایداری شادی، معنایی دقیق خواهد یافت.
خداوند متعال در آیه ۵۸ سوره یونس میفرماید:
(قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَ بِرَحْمَتِهِ فَبِذلِکَ فَلْیَفْرَحُوا هُوَ خَیرٌ مِمَّا یَجْمَعُون).
۰.بگو به فضل و رحمت خدا باید شادمانی کنند که این بهتر است از آنچه میاندوزند.
امام علی علیه السلام رویگردانی از زینتهای دنیا را مایه شادی بزرگ میداند:
ظَفِرَ بِفَرْحَةِ الْبُشْرَى مَنْ أَعْرَضَ عَنْ زَخَارِفِ الدُّنْیا.۱
۰.آن که از زینتهای دنیوی روی گرداند، به شادی بزرگ دست یافته است.
در روایتی از معصومین علیهم السلام آمده است که خداوند متعال عیسی علیه السلام را چنین پند داد:
یا عِیسَى! إفْرَحْ بِالْحَسَنَةِ، فَإِنَّهَا لِی رِضًا.۲
۰.ای عیسى! با انجام دادن کارهاى خیر شادمان باش؛ چرا که خشنودی من در انجام دادن آن کارهاست.
با توجّه به سیاق این گونه آیات و روایات میتوان پی برد که توجّه و عنایت دین به این بخش از شادی بوده و آن را در زندگی دنیوی و اخروی انسان سودمند میداند؛ هرچند شادیهای دیگری نیز وجود دارند که دین بر آنها تأکید نکرده، اما میتوانند شادیآور باشند.
ب ـ شادیهای ناپایدار
بخش دیگری از آیات و روایات نیز روی دیگر سکه را نشان میدهند و آن شادیهایی