109
مهارت‌های زندگی

هستند که اگرچه در وهله اول، به ظاهر و به لحاظ ماهیّت تفاوتی با شادی‏های پایدار ندارند، ولی با گذشت زمان ورق برمی‏گردد. این گونه شادی‏ها حالت‏های هیجانی زودگذر و ناپایداری هستند که برخی مواقع می‏توانند پیامدهای منفی در پی داشته باشند.

امام علی علیه السلام می‏فرماید:

لاتَندِمَنَّ عَلی عَفوٍ و لاتَبهَجَنَّ بِعُقوبَةٍ.۱

۰.بر عفو و گذشت پشیمان مشو و بر مجازات و تنبیه شادمان مباش.

اگرچه شادی و لذّت مجازات و انتقام در ابتدا بسیار شیرین و دلپسند جلوه می‏کند، ولی این شادمانی پایدار نمی‏ماند و نمی‏توان مشخّصه‏ شادی‏ پایدار را در آن جستجو کرد.

هم‏ردیف شدن شادی در روایات معصومان علیهم السلام با بسیاری از حالت‏های هیجانی منفی دیگر، همچون ناامیدی، تردید، خودبزرگ‏بینی و خودشیفتگی که موجب دوری انسان از احساس شادی شادکامی هستند، نشانه‏ای بر بُعد ناپایدار شادی است. امام صادق علیه السلام می‏فرماید:

اللَّهُمَ!‏ مَا کَانَ‏ فِی‏ قَلْبِی‏ مِنْ‏ شَکٍ‏ أَوْ رِیبَةٍ أَوْ جُحُودٍ أَوْ قُنُوطٍ أَوْ فَرَحٍ‏ أَوْ... فَأَسْأَلُکَ یا رَبِّ أَنْ تُبَدِّلَنِی مَکَانَهُ إِیمَاناً بِوَعْدِک‏‏َ.۲

۰.بار پروردگارا، به جای آنچه از شک یا تردید یا انکار یا نوامیدی یا شادی یا...، در قلب من است، از تو می‏خواهم ایمان به وعدهٔ خود به جای آنها قرار دهی.

منابع شادی

لحظه‏ای را تصوّر کنید که دارای تحرّک، تکاپو و جنب‏وجوشی هستید که برخاسته از انبساط خاطر شماست. شادمان از این وضعیّت هستید امّا به ناگاه دچار خمودگی و سستی می‏شوید! چه منبعی موجب پدید آمدن حالت نشاط‏آور و شادی‏آفرین و خمودگی و سستی می‏شود؟ بخشی از روایات به بیان این موضوع پرداخته و منابع شادی را به ما نشان می‏دهند.

1.. غررالحکم، ص۷۵۳، ح۱۰۳۱۹.

2.. اقبال ‏الأعمال، ص۱۰.


مهارت‌های زندگی
108

پایدار دارد؛ شادی‏هایی که در آنها از پیامدهای ناگوار و منفی خبری نیست و میزان ثبات آنها در حالات و روحیّات فرد بیش از انواع دیگر شادی‏هاست. دیدگاه اسلام در هیجانِ شادی، به واسطه تأکیدهای فراوان، بر چنین شادی‏هایی متمرکز است. منشأ این نوع شادی «سامانه بزرگ اعتقادی» است که موجب «معنابخشی به زندگی» می‌گردد و به‏واسطه آن پایداری شادی، معنایی دقیق خواهد یافت.

خداوند متعال در آیه ۵۸ سوره یونس می‏فرماید:

(قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَ بِرَحْمَتِهِ فَبِذلِکَ فَلْیَفْرَحُوا هُوَ خَیرٌ مِمَّا یَجْمَعُون).

۰.بگو به فضل و رحمت خدا باید شادمانی کنند که این بهتر است از آنچه می‏اندوزند.

امام علی علیه السلام رویگردانی از زینت‌های دنیا را مایه شادی بزرگ می‏داند:

ظَفِرَ بِفَرْحَةِ الْبُشْرَى مَنْ أَعْرَضَ عَنْ زَخَارِفِ الدُّنْیا.۱

۰.آن که از زینت‌های دنیوی روی گرداند، به شادی بزرگ دست یافته است.

در روایتی از معصومین علیهم السلام آمده است که خداوند متعال عیسی علیه السلام را چنین پند داد:

یا عِیسَى!‍ إفْرَحْ بِالْحَسَنَةِ، فَإِنَّهَا لِی رِضًا.۲

۰.ای عیسى! با انجام دادن کارهاى خیر شادمان باش؛ چرا که خشنودی من در انجام دادن آن کارهاست.‏

با توجّه به سیاق این گونه آیات و روایات می‏توان پی برد که توجّه و عنایت دین به این بخش از شادی بوده و آن را در زندگی دنیوی و اخروی انسان سودمند می‏داند؛ هرچند شادی‏های دیگری نیز وجود دارند که دین بر آنها تأکید نکرده، اما می‏توانند شادی‏آور باشند.

ب ـ شادی‏های ناپایدار

بخش دیگری از آیات و روایات نیز روی دیگر سکه را نشان می‏دهند و آن شادی‏هایی

1.. غرر الحکم و درر الکلم، ص۴۴۰، ۶۰۵۲.

2.. الکافی، ج۸، ص۱۳۸.

  • نام منبع :
    مهارت‌های زندگی
    سایر پدیدآورندگان :
    سيد مهدي خطيب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 93677
صفحه از 391
پرینت  ارسال به