69
مهارت‌های زندگی

یک معنا نیستند. برخى معتقدند تفاوت تدبّر با تفکّر در آن است که تفکّر، مربوط به بررسى علل و خصوصیّات پیش‏زمینه‏اى یک رویداد است؛ اما تدبر مربوط به بررسى عواقب و نتایج آن.۱ بر همین اساس، خردورزی فرد معیاری برای ارزیابی حالات اوست. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله می‏فرماید:

إذا بَلَغَکُم عَن رَجُلٍ حُسنُ حالٍ فَانظُروا فی حُسنِ عَقلِهِ، فَإِنَّما یُجازى بِعَقلِهِ.۲

۰.اگر از رفتار نیکوى شخصى به شما خبر رسید، در نیکویى خردش بنگرید؛ چراکه به اندازه خردش پاداش داده می‏شود.

امام على علیه السلام می‏فرماید:

إذا قَدَّمتَ الفِکرَ فی جَمیعِ أفعالِکَ حَسُنَت عَواقِبُکَ فی کُلِّ أمرٍ.۳

۰.اگر در همه کارهایت اندیشه را پیش اندازى، فرجام هر کار تو نیکو شود.

آن حضرت در روایتی دیگر می‏فرماید:

أصلُ السَّلامَةِ مِن الزَّلَلِ، الفِکرُ قَبلَ الفِعلِ، و الرَّوِیَّةُ قَبلَ الکَلامِ.۴

۰.اساس سالم ماندن از لغزش‏ها، اندیشیدن پیش از عمل کردن است و سنجیدن پیش از سخن گفتن.

۵. عاقبت‏اندیشی

در برخى روایات براى اشاره به پیامدهاى رفتار، مفهوم «عاقبت» به کار رفته است. در روایتى آمده است که حضرت آدم علیه السلام به فرزندش شیث وصیّتى کرد و از او خواست که به آن عمل کند و آن را به نسل‏هاى بعد از خود نیز سفارش کند. از آن جمله، فرمود:

1.. تفسیر نمونه، ج۲، ص۲۷ و ۲۸.

2.. الکافی، ج۱، ص۱۲، ح۹؛ المحاسن، ج۱، ص۳۱۰، ح۶۱۲، مشکاة الأنوار، ص۴۳۶، ح۱۴۵۷، الجعفریات، ص۱۴۸؛ بحار الأنوار، ج۱، ص۹۳، ح۲۴.

3.. تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص۵۸.

4.. همان، ص۱۹۹، ح۳۰۹۸.


مهارت‌های زندگی
68

۳. تدبّر

واژه «تدبّر» از مادّه «دَبْر» (بر وزن اَبر) گرفته شده که به معناى پشت سر و عاقبت کار است. در تعریف تدبّر آمده است: فَکَّرَ فِیهِ وَ نَظَرَ فِى عَوَاقِبِهِ؛۱ درباره‏اش فکر کرد و سرانجامِ آن را در نظر گرفت.

در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده که مردى نزد پیامبر صلی الله علیه و آله رفت و گفت: اى پیامبر خدا! مرا سفارشى کن. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «اگر به تو سفارشى کنم، آیا به گوش می‏گیرى؟» و سه بار این جمله را به او فرمود و هر بار، آن مرد می‏گفت: آرى، اى پیامبر خدا! پس حضرت به او فرمود:

فإنّی إِذاً اُوصِیکَ إذا أنتَ هَمَمتَ بأمرٍ فتَدَبَّرْ عاقِبَتَهُ، فإن یَکُ رُشداً فأمضِهْ، وإن یَکُ غَیّاً فانْتَهِ عَنهُ.۲

۰.به تو سفارش می‏کنم که هر گاه قصد انجام دادن کارى را داشتى، سرانجامِ آن را در نظر داشته باش. اگر مطلوب [و در جهت رشد معنوى تو] بود، به آن اقدام کن و اگر گمراهی بود از آن خوددارى کن.

در روایتی دیگر از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمود:

إذا هَممتَ بأمرٍ فتدبّر عاقبتَه، فإن يَكُ خيراً و رُشداً فاتّبعه و إن يَكُ غَيّاً فَدَعْه.۳

۰.چون در اندیشه انجام دادن کاری برآیی، در سرانجام آن تدبر کن، تا اگر نیک است و در راه درست، به آن دست یازی، و اگر مایه گمراهی است، آن را فروگذاری.

۴. تفکّر

در تعریف تدبّر که پیشتر، از آن بحث شد، واژه «تفکّر» به کار رفته، امّا این دو دقیقاً به

1.. فرهنگ رائد الطالب، ص۱۸۴.

2.. مجموعه ورام، ج۲، ص ۱۴۶ و نیز با عبارات مشابه در: الكافي، ج۸، ص۱۵۰؛ من لا يحضره الفقيه، ج۴، ص۴۱۰.

3.. المحاسن، ج۱، ص۱۶ ؛ مشکات الانوار، ص۱۴۵؛ بحار الأنوار، ج۷۴، ص۳۰۶؛ مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج۱۱، ص۳۰۶.

  • نام منبع :
    مهارت‌های زندگی
    سایر پدیدآورندگان :
    سيد مهدي خطيب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 93758
صفحه از 391
پرینت  ارسال به