یک معنا نیستند. برخى معتقدند تفاوت تدبّر با تفکّر در آن است که تفکّر، مربوط به بررسى علل و خصوصیّات پیشزمینهاى یک رویداد است؛ اما تدبر مربوط به بررسى عواقب و نتایج آن.۱ بر همین اساس، خردورزی فرد معیاری برای ارزیابی حالات اوست. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله میفرماید:
إذا بَلَغَکُم عَن رَجُلٍ حُسنُ حالٍ فَانظُروا فی حُسنِ عَقلِهِ، فَإِنَّما یُجازى بِعَقلِهِ.۲
۰.اگر از رفتار نیکوى شخصى به شما خبر رسید، در نیکویى خردش بنگرید؛ چراکه به اندازه خردش پاداش داده میشود.
امام على علیه السلام میفرماید:
إذا قَدَّمتَ الفِکرَ فی جَمیعِ أفعالِکَ حَسُنَت عَواقِبُکَ فی کُلِّ أمرٍ.۳
۰.اگر در همه کارهایت اندیشه را پیش اندازى، فرجام هر کار تو نیکو شود.
آن حضرت در روایتی دیگر میفرماید:
أصلُ السَّلامَةِ مِن الزَّلَلِ، الفِکرُ قَبلَ الفِعلِ، و الرَّوِیَّةُ قَبلَ الکَلامِ.۴
۰.اساس سالم ماندن از لغزشها، اندیشیدن پیش از عمل کردن است و سنجیدن پیش از سخن گفتن.
۵. عاقبتاندیشی
در برخى روایات براى اشاره به پیامدهاى رفتار، مفهوم «عاقبت» به کار رفته است. در روایتى آمده است که حضرت آدم علیه السلام به فرزندش شیث وصیّتى کرد و از او خواست که به آن عمل کند و آن را به نسلهاى بعد از خود نیز سفارش کند. از آن جمله، فرمود: