کارى، نخست، مصالح و مفاسد و عواقب آن را بسنجد و در صورت وجود مصلحت، آن را انجام دهد و گرنه آن را ترک کند.۱ رسول خدا صلی الله علیه و آله میفرماید:
خُذِ الأَمرَ بِالتَّدبِیرِ، فَإِن رَأَیتَ فِى عَاقِبَتِهِ خَیراً فَامضِ، وَ إِن خِفتَ غَیّاً فَأمسِک.۲
۰.هر کارى را با تدبیر آغاز کن. اگر در آینده آن خیر و خوبی دیدی، وارد عمل شو؛ و اگر از گمراهی ترسیدی، پس دست نگهدار.
امام على علیه السلام میفرماید:
لَا عَقْلَ کَالتَّدْبِیرِ.۳
۰.هیچ خردى مانند تدبیر نیست.
یعنى عالىترین نشانه رشد عقلى آن است که فرد هرگاه بخواهد کارى انجام دهد، به پیامدها و زوایاى مختلف آن بیندیشد؛ زیرا تدبیر و عاقبتاندیشى قبل از انجام دادن کارها، انسان را از خطا و لغزش مصون میدارد.
امام على علیه السلام میفرماید:
التَّدْبِیرُ قَبْلَ الْعَمَلِ یؤْمِنُکَ مِنَ النَّدَمِ.۴
۰.تدبیر [و عاقبتاندیشى] پیش از انجام دادن کار، تو را از پشیمانى در امان مىدارد.
روایات دیگرى نیز در این زمینه با همین مضمون وجود دارند. برای مثال، امام على علیه السلام میفرماید:
رَوِّ قَبلَ العَمَلِ تَنجُ مِنَ الزَّلَلِ.۵
۰.پیش از عمل تفکر کن، تا از خطاها مصون مانی.
1.. کنز الفوائد، ج۲، ص۳۱.
2.. الجامع الصغیر، ج۱، ص۵۹۹؛ کنز العمّال، ج۳، ص۳۸۰.
3.. معانى الأخبار، ص۳۳۵؛ کتاب من لایحضره الفقیه، ج۴، ص۳۷۲؛ تحف العقول، ص۶ و ۱۰؛ وسائل الشیعه، ج۱۵، ص۲۹۰.
4.. الکافى، ج۸، ص۲۲؛ کتاب من لایحضره الفقیه، ج۴، ص۳۸۸؛ الأمالى، صدوق، ص۵۳۲؛ عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج۱، ص۵۹؛ تحف العقول، ص۹۰.
5.. غرر الحکم و درر الکلم، ص۳۸۷، ح۵۴۰۱.