الف ـ نیّت
قصد و نیّت بر انجام دادن کار، نخستین پیششرط لازم برای تصمیمگیری در عرصههای مختلف زندگی است. بر این پایه، نیّت بنیان و اساس کار دانسته شده است. امام علی علیه السلام میفرماید:
النِّیةُ أساسُ العَمَلِ.
۰.نیّت، شالوده کار است.۱
قصد و اراده که نرمافزار تصمیمگیری است، میتواند به بدن که سختافزار اجرای کار است، بیشترین کمک را بکند تا آنجا که در صورت نیّت قوی و نیرومند، بدن و جسم انسان در انجام دادن عمل کاملاً توانمند و کارا خواهد بود. امام صادق علیه السلام در این باره میفرماید:
ما ضَعُفَ بَدَنٌ عَمّا قَوِیَت علَیهِ النِّیَّةُ.۲
۰.هیچ بدنى در انجام دادن آنچه نیّتِ بر (انجام دادن) آن قوى باشد، ناتوان نیست.
نیّت که شالوده کار دانسته شد، آنچنان در فرایند تصمیمگیری تأثیر دارد که از خود عمل نیز برتر و برابر با انجام دادن عمل دانسته شده است. امام صادق علیه السلام در تفسیر مفهوم «شاکِلَتِهِ» در آیه ۸۴ سوره اسرا میفرماید:
النِّیَّةُ أفضَلُ مِنَ العَمَلِ، ألا و إنَّ النِّیَّةَ هِیَ العَمَلُ. ثُمَّ تَلا قَولَهُ تعالى: (قُلْ کُلٌّ یعْمَلُ على شاکِلَتِهِ) یعنی على نِیّتِهِ.۳
۰.نیّت برتر از عمل است. بدانید که نیّت همان عمل است. سپس آیه (بگو: هر کس به فراخور خود [بر خلق و خوی خود]، عمل میکند) را قرائت کرد، [و فرمود:] یعنى بر پایه نیّت خود.