به تأخیر اندازیم. به نظر میرسد مومیایی کردن اجساد در میان برخی اقوام، نوعی «مرگناپذیری» بوده است. حتمی بودن مرگ و گریزناپذیر بودن آن بارها در قرآن کریم یادآوری و در آموزههای رواییِ فراوانی به آن اشاره شده است. تأکید بیشتر این آموزهها بر آن است که مرگ را با تمام وجود بپذیریم و برای این مرحله از زندگی و مراحل بعدی که بیشک رخ خواهند داد آمادگی لازم را داشته باشیم. رسول اکرم صلی الله علیه و آلهمیفرماید:
المَوتَ، المَوتَ! ألا و لابُدَّ مِن المَوتِ، جاءَ المَوتُ بِما فیهِ، جاءَ بالرَّوحِ و الرّاحَةِ و الکَرَّةِ المُبارَکةِ إلى جَنَّةٍ عالِیَةٍ لأهلِ دارِ الخُلودِ، الّذینَ کانَ لَها سَعیُهُم و فیها رَغبَتُهُم. و جاءَ المَوتُ بما فیهِ بالشِّقوَةِ و النَّدامَةِ و بِالکَرَّةِ الخاسِرَةِ إلى نارٍ حامیَةٍ لأهلِ دارِ الغُرورِ؛ الّذینَ کانَ لَها سَعیُهُم و فیها رَغبَتُهُم.۱
۰.مرگ را [در نظر آورید]، مرگ را! بدانید که از مرگ گریزى نیست. مرگ آنچه دارد با خود میآورد: خوشى و آسایش و رستاخیزى خجسته به سوى بهشتى برین براى اهل سراى جاودانى میآورد؛ همانان که براى آن سرا، کار میکردند و بِدان رغبت میورزیدند و بدبختى و پشیمانى و رستاخیزى زیانبار به سوى آتشى سوزان براى طالبانِ سراىِ فریب میآورد؛ همانان که براى این سرا میکوشیدند و بِدان رغبت میورزیدند.
امام صادق علیه السلام درباره آیه: (قُلْ إنّ المَوتَ الّذی تَفِرّونَ مِنهُ فإنّهُ مُلاقِیکُم)۲ (بگو: آن مرگى که از آن میگریزید، قطعاً به سر وقت شما میآید)، میفرماید:
تَعُدُّ السِّنینَ، ثُمّ تَعُدُّ الشُّهورَ، ثُمّ تَعُدُّ الأیّامَ، ثُمّ تَعُدُّ السّاعاتِ، ثُمّ تَعُدُّ النّفَسَ (فإذا جاءَ أجَلُهُمْ لا یَسْتَأخِرونَ ساعَةً و لا یَسْتَقدِمونَ۳).۴
۰.سالها را میشمرى، بعد ماهها را میشمرى، بعد روزها را میشمرى، سپس ساعتها را میشمرى و آنگاه نَفَسها را میشمرى «پس، چون اجلشان فرا رسد، نه [مى توانند] ساعت آن را پس اندازند و نه پیش».