در روایت دیگری به نقل از انس آمده است که گفت: اى پیامبر خدا! نزد شما، خرج کردن براى خانواده، محبوبتر است یا انفاق کردن در راه خدا؟ آن حضرت فرمود:
دِرهَمٌ یُنفِقُهُ الرَّجُلُ عَلَى العِیالِ أحَبُّ إلَیَّ مِن ألفِ دینارٍ یُنفِقُهُ فی سَبیلِ اللّهِ.۱
۰.یک درهم که مرد براى خانوادهاش خرج کند، نزد من محبوبتر از هزار دینار است که در راه خدا انفاق کند.
در کنار موضوع مدیریت درآمد، موضوع مدیریت مصرف نیز از جمله اموری است که همسران در کنار یکدیگر توان بیشتری برای به انجام رساندن آن دارند. زنان به دلیل ویژگی ذخیرهکنندگی، در اهداف کوتاه مدت مالی، همسران خویش را بهتر یاری میرسانند.
برای آنکه مدیریت مالی به بهترین گونه انجام پذیرد لازم است همه اعضای خانواده در کنار یکدیگر نقشی سازنده و تسهیلگر در راستای مدیریت مالی داشته باشند. مرد از یک سو، با فراهم آوردن روزی حلال و از سوی دیگر، با حسن تدبیر و توسعه مالی برای همسر و فرزندان خویش و زن نیز با میانهروی و قناعت در به سرانجام رساندن موضوع مدیریت مالی کمک فروانی به این کار میکند.
مؤلفههایی همچون قناعت،۲ توجّه به روزیرسانی خداوند،۳۳خرسندی از داشتهها،۴۴حریص نبودن،۵۵بخل نورزیدن، میانهروی، طلب روزی حلال، جلوگیری از
1.. تنبیه الغافلین، ص۳۴۲، ح۴۹۴.
2.. امام علی علیه السلام: أنعَمُ النّاسِ عَیشاً مَن مَنَحَهُ اللّهُ سُبحانَهُ القَناعَةَ، و أصلَحَ لَهُ زَوجَهُ؛ (غرر الحکم و درر الکلم، ص۲۱۲، ح۳۲۹۵، عیون الحکم والمواعظ، ص۱۲۴، ح۲۸۲۷). خوشترین زندگى، از آنِ کسى است که خداوند پاک، به او قناعت بخشیده و همسرى شایسته، روزىاش کرده است. امام علی علیه السلام: القَناعَةُ أهنَأُ عَیشٍ؛ (تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص۳۹۳، ح۹۳۳؛ عیون الحکم والمواعظ، ص۲۳، ح۱۹۳). قناعت، گواراترین زندگى را به همراه دارد. امام علی علیه السلام: أطیبُ العَیشِ القَناعَةُ؛ (غرر الحکم و درر الکلم، ح۲۹۱۸؛ عیون الحکم والمواعظ، ص۱۱۳، ح۲۴۹۱). امام على علیه السلام: خوشترین زندگى، در قناعت است. سلیمان علیه السلام ـ مِن حکَمِهِ ـ: کُلُّ العَیشِ جَرَّبناهُ؛ لَینِهِ وشَدیدِهِ، فَوَجَدناهُ یکفی مِنهُ أدناهُ؛ (المصنّف، ابن أبی شیبة، ج۸، ص۱۱۷، ح۱؛ شعب الإیمان، ج۵، ص۴۷، ح۵۷۳۱؛ حلیة الأولیاء، ج۴، ص۱۱۸، ح۲۶۰؛ جامع بیان العلم و فضله، ج۲، ص۲۱؛ تاریخ مدینة دمشق، ج۲۲، ص۲۸۳؛ شرح نهج البلاغه، ج۳، ص۱۵۹. سلیمان علیه السلام ـ از سخنان حکمتآمیز او ـ : همهٔ زندگى را از خوش و ناخوشِ آن آزمودیم؛ پس دریافتیم که از آن، کمترینش کفایت مىکند.
3.. از امام صادق علیه السلام نقل شده است که لقمان به فرزند خود گفت: اِقْنَعْ بِقَسْمِ اللّهِ لِیَصْفُوَ عَیْشُک؛ به آنچه خدا قسمت تو کرده قانع باش تا زندگیات باصفا شود (قصص الانبیاء، ص۱۹۵).
4.. امام علی علیه السلام ـ مِن وَصِیتِهِ لِابنِهِ مُحَمَّدِ بنِ الحَنَفِیةِ ـ: لا مالَ أذهَبُ لِلفاقَةِ مِنَ الرِّضا بِالقوتِ، و مَنِ اقتَصَرَ عَلى بُلغَةِ الکَفافِ فَقَدِ انتَظَمَ الرّاحَةَ، و تَبَوَّأَ خَفضَ الدَّعَةِ. امام على علیه السلام ـ از توصیه ایشان به فرزندش محمّد بن حنفیه ـ: هیچ ثروتى، مانند خرسند بودن به روزىِ روزانه، فقر را از میان نمىبَرد، و آنکه به قدر کفافْ بسنده مىکند، آسودگى را به چنگ آورده، و در آسایش و رفاه، جاى گرفته است. کتاب من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص۳۸۵، ح۵۸۳۴؛ نهج البلاغة، الحکمة ۳۷۱؛ تحف العقول، ص۹۰؛ بحار الأنوار، ج۷۷، ص۲۳۸، ح۱.
امام علی علیه السلام: مَن رَضِی بِالقَضاءِ طابَ عَیشُهُ؛ امام على علیه السلام: کسى که راضى به قضاست، زندگىاش خوش است. (غرر الحکم و درر الکلم، ص۵۹۱، ح۸۰۱۱؛ عیون الحکم والمواعظ، ص۴۵۴، ح۸۱۷۷).
امام علی علیه السلام: إنَّ أهنَأَ النّاسِ عَیشاً، مَن کانَ بِما قَسَمَ اللّهُ لَهُ راضِیاً؛ گواراترین زندگى، از آنِ کسى است که به آنچه خداوند قسمت او کرده، خرسند است. (غرر الحکم و درر الکلم، ص۲۲۰، ح۳۳۹۷؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۱۴۳، ح۳۱۹۷ نحوه).
5.. امام صادق علیه السلام: قَالَ حُرِمَ الْحَرِیصُ خَصْلَتَینِ وَ لَزِمَتْهُ خَصْلَتَانِ حُرِمَ الْقَنَاعَةَ فَافْتَقَدَ الرَّاحَةَ وَ حُرِمَ الرِّضَا فَافْتَقَدَ الْیقِین؛ حریص از دو چیز محروم میشود و دو چیز گریبانگیر او میشود: از قناعت محروم میشود پس به بیآسایشی مبتلا میگردد و از رضایت محروم میشود، پس به بییقینی مبتلا میشود. (الخصال، ج۱، ص۶۹)