211
مهارت‌های زندگی

یا علی! لا تَغضَبْ، فإذا غَضِبتَ فَاقعُدْ و تَفَکَّرْ فی قُدرَةِ الرَّبِّ علَى العِبادِ و حِلمِهِ عَنهُم، و إذا قیلَ لکَ: «اِتَّقِ اللّهِ» فَانبِذْ غَضَبَکَ، و راجِعْ حِلمَکَ.۱

۰.اى على! خشمگین مشو و هرگاه به خشم آمدى بنشین و دربارهٔ قدرتى که پروردگار بر بندگان دارد و بردباری او در مورد آنها بیندیش، و هرگاه به تو گفته شد: «از خدا بترس»، خشمت را دور افکن و به بردبارى خویش مراجعه کن.

در این روایت چند راهکار مقابله‏ای با هم ترکیب شده‏اند: در ابتدا راهکار رفتاری نشستن و تغییر فضاست. سپس راهکار شناختیِ تفکر منطقی است که قدرت مهار رفتار و هیجان را افزایش می‏دهد. در ادامه یادآوری خدا و مد نظر قرار دادن او، راهکاری معنوی است و در نهایت بردباری شیوهٔ مقابلهٔ هیجانی ـ شناختی با خشم و پرخاشگری است. توصیه‏های ترکیبی پیش‏گفته می‏تواند بالاترین تأثیر و موفقیت را در مهار هیجان،‏ به‏خصوص خشم، داشته باشد. ویژگی اصلی توصیه‏های ترکیبی، تغییر کلی جهان‏بینی فرد در جهت سلامت روان از یک سو و اصلاح خطاهای شناختی از سوی دیگر و نهایتاً تغییر رفتار اوست که به‏طور همه ‏جانبه‏ موجب ذهن‏گردانی از موضوع خشم می‏شود.

روایاتی از این قبیل فراوان‏اند که حداقل مشتمل بر دو راهکارند یا راهکار ارائه شده مشتمل بر ابعاد مختلفی است. برای نمونه، به احادیث ذیل می‏توان اشاره کرد:

در سفارش‏های امیرالمؤمنین علیه السلام به مالک اشتر در مهار خشم آمده است:

اِملِکْ حَمِیَّةَ أنفِکَ، و سَورَةَ حَدِّکَ، و سَطوَةَ یدِکَ، و غَربَ لِسانِکَ، وَ احتَرِسْ مِن کُلِّ ذلِکَ بکَفِّ البادِرَةِ، و تَأخِیرِ السَّطوَةِ، [وَ ارفَعْ بَصَرَکَ إلَى السَّماءِ عِندَ ما یَحضَرُکَ مِنهُ] حَتّى یَسکُنَ غَضَبُکَ فَتَملِکَ الاِختِیارَ، ولَن تَحکُمَ ذلِکَ مِن نَفسِکَ حَتَّى تُکثِرَ هُمُومَکَ بِذِکرِ المَعادِ إلى رَبِّکَ.۲

۰.بادِ دماغ و تندىِ خشم و ضربِ دست و تیزىِ زبانت را مهار کن و با نگهداشتن زبانت به گاه خشم و درنگ کردن در حمله و نشان دادن ضرب دست، خود را

1.. تحف العقول، ص١٤.

2.. نهج البلاغه، ص۴۴۴، نامۀ ٥٣؛ تحف العقول، ص١٤٨.


مهارت‌های زندگی
210

۷. تماس فیزیکی با خویشاوندان

تماس فیزیکی در بین خویشاوندان معمولاً در مواقعی صورت می‏گیرد که یک ارتباط عاطفی مثبت مانند دست دادن، دیده‏بوسی و امثال آن وجود داشته باشد. احتمالاً تداعی عاطفه مثبت می‏تواند سازوکاری برای مقابله با خشم بر خویشاوندان باشد و همانند ریختن آب بر آتش خشم عمل کند. این حرکت به عنوان یک مقابله رفتاری مثبت، خشم طرف مقابل را فرو می‌نشاند. امام صادق علیه السلام می‏فرماید:

أَیمَا رَجُلٍ غَضِبَ عَلَى ذِی رَحِمَ فَلْیدْنُ مِنْهُ فَلْیمَسَّهُ فَإِنَّ الرَّحِمَ إِذَا مُسَّتْ سَکَنَتْ.۱

۰.هر که بر خویشاوندش خشم گرفت، به او نزدیک شود و به او دست بزند؛ چرا که تماس با خویشاوند موجب آرامش اوست.

با وجود این، هرگونه تماس فیزیکی شدید مانند ضربه، فشار یا هل‏دادن که علامت ناراحتی و خشم است، پرخاشگری را افزایش می‏دهد. ابراز محبت و خشم هر دو یک جنس عاطفی و هیجانی دارند ولی جهت‏گیری مثبت و منفی، آنها را از هم جدا می‏‏کند. این هم‏جنسی، احتمالاً رمز تأثیر لمس خویشاوند است که البته دایره این راهکار، منحصر به مواردی است که فرد شرعاً مجاز به لمس باشد.

نتیجه‏گیری

نگاه عمیق‏تر به روایات نشان می‏دهد که از میان راهکار‏های توصیه شده،‏ به کارگیری همه‏جانبه آنها، مقابله را عملی‏تر و جدی‏تر می‏نماید. از آنجا که پرخاشگری اقدامی با ابعاد شناختی، عاطفی و رفتاری است، شایسته است شیوه‏های کنترل آن نیز بر پایه ابعادی گسترده‏تر (شناختی، رفتاری، هیجانی، معنوی،‏ زیستی) باشد.

یکی از این موارد روایت رسول خدا صلی الله علیه و آله است که شامل توصیه‏های رفتاری، شناختی، هیجانی و معنوی است. آن حضرت به امام علی علیه السلام می‏فرماید:

1.. الکافی، ج۲، ص۳۰۳؛ وسائل الشیعه، ج۱۵، ص۳۵۸؛ بحار الانوار، ج۷۰، ص۲۶۴.

  • نام منبع :
    مهارت‌های زندگی
    سایر پدیدآورندگان :
    سيد مهدي خطيب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 93727
صفحه از 391
پرینت  ارسال به