دارد. از روایات برمیآید که صبر در معصیت به مهار کردن تکانههای پرخاشگری، جنسی و خوردن مربوط میشود.
امام صادق علیه السلام آنگاه که به توصیف خشم میپردازد آن را جرعهای گوارا میداند که فرد شکیبا گوارا بودن آن را به سبب صبر بر این موقعیّت دشوار زندگی خواهد چشید و پاداش این شکیبایی و خویشتنداری را دریافت خواهد کرد. آن حضرت میفرماید:
نِعْمَ الْجُرْعَةُ الْغَیظُ لِمَنْ صَبَرَ عَلَیهَا فَإِنَّ عَظِیمَ الْأَجْرِ لَمِنْ عَظِیمِ الْبَلَاءِ وَ مَا أَحَبَّ اللَّهُ قَوْماً إِلَّا ابْتَلَاهُمْ.۱
۰.نیکو جرعهای است خشم براى کسى که بر آن صبر کند؛ زیرا پاداش بزرگ در برابر بلاى بزرگ است، و خدا مردمى را که دوست دارد، گرفتارشان میسازد.
۱۱. تخلیهٔ هیجانی
سالیان دراز این عقیده به صورت گسترده پذیرفته بوده است که فراهم آوردن فرصتی برای افراد عصبانی، موجب کاهش تنش و تحریک آنان میشود و تمایل به رفتارهای خشن و پرخاشگرانه را تضعیف میکند. این آثار پایهٔ فرضیهٔ «تخلیه هیجانی»۲ را پدید آورده است۳.
کارول تاوْریس،۴ روانشناس اجتماعی، با مطالعه جامع خشم به تفاوت میان تخلیه هیجانی مؤثّر و غیر مؤثّر پرداخت. دیگر هرگز تصور نمیشود که تخلیهٔ اتفاقی خشم درمانکننده باشد. فروید نخستین کسی بود که از مفهوم تخلیه هیجانی استفاده کرد که به یک پالایش اشاره داشت. منظور فروید این بود که ذخایر احساسی با گریهکردن، خندیدن، فریاد کشیدن و در مواردی با ورزش تخلیه شود. وی به این نتیجه رسید که آزادسازی اتفاقی و بیقاعده احساس خشم و ناراحتی، تخلیهٔ هیجانی سالمی به شمار