نظر و عقیده شخص شناخته نمیشود مگر هنگام خشم.
مد نظر قرار دادن سودآوری مهار خشم، عامل تشویقی مهمی برای مهار خشم است؛ به خصوص اگر به یاد داشته باشیم که این کار، علاوه بر سود مادی و دنیوی، منافع معنوی و اخروی نیز برای ما دارد. روایات ذیل هریک به نحوی درصدد بیان سود و منافع برخاسته از کنترل خشم است. امیرمؤمنان، علی علیه السلام میفرماید:
طُوبى لِمَن کَظُمَ غِیظَهُ و لَم یطلِقهُ، و عَصى أمرَ نَفسِهِ فَلَم یهلِکهُ.۱
۰.خوشا به حال کسی که خشمش را فرو خورد و آن را آزاد نگذارد و از خواهشهای نفس فرمان نبرد و در نتیجه هلاک نشود.
در حدیث دیگری از امام صادق علیه السلام در خصوص خشمی که امکان بروز داشته باشد ولی مهار شود، آمده است:
مَنْ کَظَمَ غَیظاً وَ هُوَ یقْدِرُ عَلَى أَنْ ینْفِذَهُ، دَعَاهُ اللَّهُ تَعَالَى یوْمَ الْقِیامَةِ عَلَى رُءُوسِ الْخَلَائِقِ حَتَّى یُخَیِّرَ مِنْ أَیِّ الْحُورِ شَاءَ.۲
۰.هرکس خشم خود را فروخورد، خداوند روز قیامت در بین بندگان او را صدا میزند تا هریک از حوریهها را که میخواهد برگزیند.
همچنین امام علی علیه السلام میفرماید:
إِنَّ الْمُجَاهِدَ نَفْسَهُ وَ الْمُغَالِبَ غَضَبَهُ وَ الْمُحَافِظَ عَلَى طَاعَةِ رَبِّهِ یرْفَعُ اللَّهُ سُبْحَانَهُ لَهُ ثَوَابَ الصَّائِمِ الْقَائِمِ وَ ینِیلُهُ دَرَجَةَ الْمُرَابِطِ الصَّابِر.۳
۰.به درستى که جهادکننده با نفس خود و غلبهکننده بر خشم خود و نگهبانىکننده بر فرمانبردارى پروردگار خود، بلند مىگرداند خداى سبحانه از براى او ثواب روزه گیرنده برپاى ایستاده را، و مىرساند او را به درجه نگهبان سرحدّ صبرکننده.