117
مهارت‌های زندگی

البتّه اگر خوردن و آشامیدن به پرخوری و شکمبارگی منجر شود، دیگر نشاط‏آفرینی در آن معنایی نخواهد داشت و به سستی و کسالت بدنی تبدیل خواهد شد. امیرمؤمنان علی علیه السلام می‏فرماید:

مَن شَبِعَ عُوقِبَ فی الحالِ ثَلاثَ عُقوباتٍ: یُلقی الغِطاءُ عَلی قلبِه، و النعاسُ علی عَینهِ و الکَسَلُ عَلی بَدَنِه.۱

۰.کسی که سیر شد سه پیامد فوری را خواهد دید: پرده‏ای بر قلبش افکنده می‏شود، خواب به چشمانش می‏آید و سستی بر بدنش عارض می‏شود.

از این رو، اصل اعتدال، پیش‏فرض اساسی کسب نشاط با تغذیه است. امام کاظم علیه السلام می‏فرماید:

لَو أنَّ النّاسَ قَصَدُوا فِی الطُّعَمِ لَاَعتَدَلَتْ اَبدانَهُم.۲

۰.اگر مردم در خوردن اعتدال می‏ورزیدند بدن‏هایشان سالم می‏ماند.

تغذیه نشاط‌آور مصداق‌هایی در روایات دارند که به آنها اشاره می‏شود.

عسل: عسل غذایی مقوّی است که خداوند متعال آن را مایه شفا۳ دانسته است. همچنین از مصادیق تغذیه سالمی است که باعث انبساط خاطر و نشاط انسان می‏گردد. امام علی علیه السلام عسل را نشاط‏‏آفرین می‏داند:

الْعَسَلُ نُشْرَةٌ.۴

۰.عسل مایه نشاط است.

ویژگی‏های منحصر به‏فرد این غذا پوشیده نیست و تحقیقات متعدّد پژوهشگران در دهه‏های اخیر مؤیّد این مطلب است.

هلیم۵: نمونه‌ای دیگر از مواد غذایی نشاط آفرین است که در سفارش‏های

1.. شرح نهج البلاغه، ج۲۰، ص۳۲۰، ح۶۷۴.

2.. وسائل الشیعه، ج۱۶، ص۴۰۷، ح۸.

3.. (یَخْرُجُ مِنْ بُطُونِهَا شَرابٌ مُخْتَلِفٌ اَلوَانُهُ فِیهِ شِفَاءٌ لِلِّناسِ) (نحل: ۶۹).

4.. نهج البلاغه، ص۵۴۶، حکمت ۴۰۰.

5.. هلیم یا همان هریسه که به غلط با املای «حلیم» نوشته می‏شود، غذائی است که از پختن گندم و گوشت و کوبیدن آنها به دست می‏آید (ر.ک: فرهنگ معین).


مهارت‌های زندگی
116

النُّشْرَةُ فِی عَشَرَةِ أَشْیاءَ... وَ السِّوَاکِ وَ غَسْلِ الرَّأْسِ بِالْخِطْمِی فِی الحَمّامِ وَ غَیْرِه‏.۱

۰.نشاط در ده چیز است... و مسواک کردن و شستن سر با خطمی در حمّام و غیر حمّام.

د ـ تغذیه

خوردن و آشامیدن یکی از رایج‏ترین منابع لذّت و شادی و مبتنی بر نیازهای زیستی انسان‏اند. هر موجود زنده‏ای، از جمله انسان، ‏هنگام نیاز به غذا یا آب، احساس گرسنگی و تشنگی می‏کند. این احساس موجب فعّالیت موجود زنده برای برآوردن احساسِ ایجاد شده می‏شود. بدین ترتیب، تحریک مناسب این احساس در موجود زنده، میل و کششی ایجاد می‏‏کند و در نتیجه وی با رفتاری هدفدار، در جهت رفع کمبود و برقراری تعادل اقدام می‏کند۲.

خوردن و آشامیدن، هم با انگیزه لذت و هم با انگیزه بقا سر و کار دارد. در قرآن کریم آیات فراوانی درباره خوردن و آشامیدن وجود دارند که همه به‏گونه‌ای در مقام گوشزد کردن نعمت‏های الهی به انسان هستند و لذتی را که از آنها برای انسان حاصل می‏شود، یادآوری می‏کند.۳ اگر بخواهیم خوردن و آشامیدن را منبعی برای نشاط برشماریم باید به آموزه‏های دین، در چگونگی به‏دست آوردن غذا و نحوه و اندازه خوردن توجّه کنیم. به هر شکل، با عنایت به نکات پیش‏گفته و با در نظر گرفتن اصل اعتدال، خوردن و آشامیدن باعث نشاطِ انسان می‏شود. در روایت امام صادق علیه السلام آمده است:

النُّشْرَةُ فِی عَشَرَةِ أَشْیاءَ... الْأَکْلِ وَ الشُّرْبِ‏.۴

۰.نشاط در ده چیز است:... خوردن و آشامیدن [از آن موارد است].

1.. المحاسن، ص۱۴، ح۴۰.

2.. احساس و ادراک، ص۱۱۵.

3.. النُّشرَةُ فِی عَشَرَةِ أَشْیاءَ... الْأَکْلِ وَ الشُّرْبِ.

4.. المحاسن، ص۱۴، ح۴۰.

  • نام منبع :
    مهارت‌های زندگی
    سایر پدیدآورندگان :
    سيد مهدي خطيب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 93903
صفحه از 391
پرینت  ارسال به