41
میراث قرآنی ابان بن تغلب(141ق)

گزارش نقل کرده که جملگی به نوعی، گویای اعتقاد او به تشیّع است. وی در پایان، از قول عبد الرحمان بن حکم بر صحّت حدیث ابان تأکید ورزیده است.۱

برخی از محقّقان معاصر نیز دید منصفانه‌ای نسبت به ابان داشته، پس از ذکر فهرستی از توثیق‌کنندگان و جرح‌کنندگان وی، با وجود تشیّع استوارش، نظر غالب را توثیق او می‌داند؛ چرا که به گفته متخصّصان علم حدیث، غلظت تشیّع، بدعتی خفیف است و در صورتی که راوی، ضابط و راستگو باشد، خدشه‌ای به پذیرش روایتش وارد نمی‌آید.۲

1.. أبان بن تغلب كوفی:
[۱] حدّثنا محمّد بن إسماعيل وأحمد بن علی الأبار، قالا: حدّثنا الحسن بن علی الحلوانی قال: سمعتُ يزيد بن هارون وقيل له: رأيتَ أبان بن تغلب؟ قال: نعم. قالوا: فكيف لَم تسمع منه شيئاً؟ قال الصائغ: فكيف لم تسأله عن شیء؟ قال: لم يكن يستأهل، قال الصائغ: لم يكن أهل ذاک.
[۲] حدّثنا محمّد بن إسماعيل مولی بن هاشم، قال: حدّثنا عمر بن محمّد بن الحسن الأسدی، قال: حدّثنا أبی، قال: حدّثنا مفضّل بن صدقة، قال: شهدتُ منصور بن المعتمر يحدّث أبان بن تغلب بحديث عن محمّد بن علی فيه قَرصٌ لعثمان، فقال منصور: كَذَبْتَ كَذَبْتَ! و صاح به.
[۳] حدّثنا محمّد، حدّثنا عمر بن محمّد، قال: حدّثنا أبی، قال: حدّثنا مفضّل بن صدقة، قال: شهدتُ أبا إسحاق السبيعی سمع رجلاً يحدّث بحديث فيه قَرصٌ لعثمان، فقال منصور: كذبت كذبت! و صاح به: يا فاسق، قُمْ من مجلسی لا تدخل علیَّ أبداً. و غضب غضباً شديداً؛ يعنی بالرجل أبان بن تغلب.
[۴] حدّثنا محمّد بن سعيد بن بلج الرازی، قال: سمعت عبدالرحمن بن الحكم بن بشير بن سلمان يذكر عن أبيه، قال: مررتُ مع عمرو بن قيس بأبان بن تغلب فسلّمنا عليه، فرد ردّاً ضعيفاً، فقال لی عمرو: إنّ فی قلوبهم لَغِّلاً على المؤمنين، ولو صَلُح لنا أن لا نسلّم عليهم ما سلّمنا عليهم.
قال: وسمعت أبا عبداللّٰه* يذكر عن أبان: أدَباً و عَقلاً وصِحَّةً حَديثٍ،إلّا أنَّهُ كانَ فيهِ غُلُوٌّ فی التَّشَيُّعِ».** (الضعفاء الکبیر، ج ۱، ص۳۶ ـ ۳۷، ش ۲۰).
* أبا عبد اللّٰه در این جا «عبد الرحمان بن الحكم بن بشير» است. به دو دلیل: اوّل، نقل از او در مواضع دیگر همین کتاب و تصریح به نام کامل او (برای نمونه، ر.ک: همان، ج۱، ص۱۲۱، ش ۱۴۵ و ج۴، ص۴۳۴، ش ۲۰۶۵)؛ دوم، نقل عین مطلب نقل شده از او توسط ابن ابی حاتم رازی از قول عبدالرحمان بن الحکم (ر.ک: الجرح و التعدیل، ج۲، ص۲۹۶ ـ ۲۹۷، ش ۱۰۹۰).
** عبارت انتهایی «إلّا أنَّهُ...» در نقل ابن ابی حاتم نیامده است. بر اساس مطالبی که عقیلی در مورد ابان آورده است، به نظر می‌رسد، نظر خود عقیلی باشد.

2.. ر.ک: منهج الإمام أبی عبد الرحمن النّسائی فی الجرح و التعدیل، ج۱، ص۷۰.


میراث قرآنی ابان بن تغلب(141ق)
40

جالب آن که در جایی هم که فردی همچون جوزجانی (م۲۵۹ق) ابان را به دلیل تشیّعش دارای فساد در مذهب می‌داند،۱ ابن عدی (م۳۶۵ق) در مقام دفاع از ابان قرار می‌گیرد و به او پاسخ می‌دهد که مذهب ابان در حوزه نقل روایت، ضعفی را متوجّه وی نمی‌سازد.۲ ابن حجر (م۸۵۲ق) نیز جوزجانی را در جرح و طعن بر اهل کوفه و شیعیان، سختگیر دانسته‌ است.۳

بنا بر این، آن دسته از رجالیان اهل ‌سنّت که به شیعی بودن اعتقاد ابان خُرده گرفته‌اند، به جهت حفظ میراث حدیثی او که در منابع خود اهل سنّت نیز پراکنده شده است، وی را راستگو و مورد اعتماد معرفی کرده‌اند.

دیدیم که یحیی بن معین از توثیق‌کنندگان ابان است. این مطلب وقتی ارزش پیدا می‌کند که بدانیم ذهبی (م۷۴۸ق)، یحیی بن معین را در نقد و جرح رجال، از سختگیران به شمار آورده است.۴ ضمن آن که سختگیری و توجّه بیش از حد به ایرادات اندک، مانع پذیرش جرح این گونه رجال‌شناسان می‌گردد؛ امّا به عکس، توثیقات آنان معتبر است، زیرا توثیق چنین علمایی، حکایت از آن دارد که هیچ‌یک از اسباب جرح، در راویِ توثیق شده وجود نداشته است.۵

آنچه در مورد مذهب ابان از سوی عدّه‌ قلیلی از رجالیان اهل ‌سنّت بیان شده است، تنها می‌تواند از یک امر سرچشمه گرفته باشد و آن، روایات حاکی از کوتاه نیامدن او از مواضع حق‌طلبانه خود است؛ مطلبی که عقیلی، مستندتر و گویاتر از همگان، بدان اشاره کرده است. عقیلی (م۳۲۲ق)، صاحب الضعفاء الکبیر، ذیل عنوان ابان بن تغلب، چهار

1.. أبان بن تغلب مذموم المذهب مُجاهرٌ زائغ (أحوال الرجال، ص۶۷، ش۷۴).

2.. أبان بن تغلب كوفی، سمعت ابن حمّاد يقول: قال السعدی [الجوزجانی]: أبان بن تغلب زائغ مذموم المذهب مجاهر. قال الشيخ [ابن عدی]: ... و قول السعدی [الجوزجانی]: مذموم المذهب مجاهر، يريد به أنّه كان يغلو فی التشيّع، لم يرد به ضعفاً فی الروایة، و هو فی الروایة صالح لا بأس به (الکامل فی ضعفاء الرجال، ج۱، ص۳۸۹ ـ ۳۹۰، ش ۲۰۷).

3.. تهذیب التهذیب، ج۱، ص۱۲۵.

4.. دانش رجال از دیدگاه اهل ‌سنّت، ص۲۳۴ (به نقل از: أربع رسائل فی علوم الحدیث، ص۱۷۲).

5.. دانش رجال از دیدگاه اهل ‌سنّت، ص۱۳۴؛ نیز ر.ک: أربع رسائل فی علوم الحدیث، ص۱۷۱ ـ ۱۷۲؛ فتح المغیث، سخاوی، ج۳، ص۲۷۲؛ الرفع و التکمیل، ص۱۱۷؛ قواعد فی علوم الحدیث، ص۱۷۸.

  • نام منبع :
    میراث قرآنی ابان بن تغلب(141ق)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد حسين مدني
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 21152
صفحه از 303
پرینت  ارسال به