29
میراث قرآنی ابان بن تغلب(141ق)

ابو العبّاس سفّاح ـ که خلیفه عبّاسیان در آن دوران بود ـ، عیسی بن موسی را بر کوفه گماشت و حکمرانیِ او تا سال ۱۳۶ هجری ـ که مرگ سفّاح در آن رخ داد ـ، ادامه داشت.۱ پس از سفّاح، منصور، حکم فرمان‌رواییِ او را بر کوفه تمدید کرد. گفته شده که عیسی بن موسی، سیزده سال بر کوفه حاکم بود۲ تا آن که به سال ۱۴۷ ق، توسط منصور، عزل و محمّد بن سلیمان جایگزین او شد.۳ سرانجام عیسی به سال ۱۶۷ هجری در کوفه درگذشت.۴ سن دقیق ابان بن تغلب هنگام وفات نیز بر محقّقان پوشیده است. بنا بر اسناد موجود، ابان، محضر سه امام بزرگوار، یعنی امام زین العابدین علیه السلام، امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام را درک نمود و از آن امامان علیهم السّلام روایت کرده است.۵ از آن جا که گفته شده محضر امام زین العابدین علیه السلام (شهادت ۹۵ق) را درک کرده و بویژه آن که روایاتی وجود دارد که از ایشان به طور مستقیم دریافت داشته،۶ بر این اساس می‌توان یقین نمود که در سال‌ ۹۵ هجری که شهادت امام زین العابدین علیه السلام در آن رخ داده، در شرایطی از نظر سنّی قرار داشته که قابلیت بهره‌مندیِ علمی و معنوی از آن امام بزرگوار را داشته است.۷

بر پایه مطالب بیان شده و نیز سخن ذهبی مبنی بر وفات ابان در دوران کهولت،۸ می‌توان احتمال داد که ابان بن تغلب در حدود دهه هفتاد هجری به دنیا آمده باشد.۹

1.. تاريخ الاُمم و الملوک (تاریخ الطبری)، ج۷، ص۴۷۳.

2.. همان، ج۸، ص۲۵.

3.. همان، ص۷.

4.. همان، ص۱۶۴.

5.. برای نمونه، ر.ک: رجال النجاشی، ص۱۰؛ رجال الطوسی، ص۱۰۹، ش ۱۰۶۶؛ الفهرست، طوسی، ص۱۷. کشّی نیز در کتاب الرجال خود بر روایت ابان بن تغلب از إمام علی بن الحسین علیه السلام تصریح دارد. این تصریح را نجاشی نقل کرده (رجال النجاشی، ص۱۰)؛ امّا این عبارت در تلخیص رجال الکشّی که امروزه در اختیار داریم، نیامده است.

6.. برای نمونه، ر.ک: الکافی، ج۶، ص۲۳۶، ح۳ و ج۷، ص۴۰، ح۱ و ۲.

7.. در این‌باره، ر.ک: میراث مکتوب شیعه، ص۱۵۰ ـ ۱۵۱.

8.. و مات فی الكهولة قبل الأعمش (معرفة القراء الكبار على الطبقات و الأعصار، ج۱، ص۲۴۸، ش ۴۹).

9.. یکی از محقّقان نیز پس از بررسی مشیخۀ أبان بن تغلب، به همین نتیجه دست یافته است. وی مینویسد: وی در حدود ۷۰ ق پا به دنیا نهاد. اوانِ رویداد دیرالجماجم (۸۳ق) و قبل از درگذشت حنش بن معتمر (م ۸۵‌ق) در ۱۳سالگی، از او در کوفه حدیث شنید («مشیخۀ أبان بن تغلب در طبقۀ صحابه و تابعین»، ص۲۳۴).


میراث قرآنی ابان بن تغلب(141ق)
28

ابن سعد (م۲۳۰ق)۱ ‍و خلیفة بن خیاط (م۲۴۰ق)،۲ ابان را از طبقه پنجم کوفیانِ پس از اصحاب پیامبر خدا صلی الله علیه و الهمرده‌اند و ذهبی (م۷۴۸ق) نیز او را با ابو حنیفه (۸۰ ـ ۱۵۰ق) در یک طبقه قرار داده است.۳ ابن حبّان (م۳۵۴ق)، ابان را از مشاهیر اتباع تابعیان کوفه۴ و ابن ‌حجر (۸۵۲ ق) وی را از طبقه هفتم۵ ـ یعنی از کبار اتباع تابعیان ـ و هم‌دوره با کسانی همچون مالک بن انس (۹۳۱۷۹ق) و سفیان ثوری (۹۷۱۶۱ق) قلمداد کرده است؛۶ امّا نجاشی (م۴۵۰ق) به کتاب ابو زرعه رازی با عنوان ذكر من روى عن جعفر بن محمّد علیه السلام من التابعين و من قاربهم و وجود نام ابان بن تغلب و روایت او از انس بن مالک ـ از صحابی پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله  اشاره دارد.۷ بر اساس گفته نجاشی، ابان بن تغلب به دلیل روایت مستقیم از صحابه، در عِداد تابعیان قرار می‌گیرد.

غالب دانشمندان، تاریخ وفات او را سال ۱۴۱ هجری و در زمان امامت امام جعفر صادق علیه السلام اعلام کرده‌اند.۸ ابان بن تغلب در حالی از دنیا می‌رود که بنا بر تصریح ابن‌ سعد (م۲۳۰ق)، حکومت عبّاسی، روزگارِ خلافت ابو جعفر منصور را سپری می‌کرد و حكمران كوفه در آن ایّام، عيسى بن موسى بوده است.۹

1.. الطبقات الکبری، ج۶، ص۳۴۲.

2.. کتاب الطبقات، ص۱۶۶.

3.. دیوان الضعفاء و المتروکین، ص۳۹، ش ۱۲۶.

4.. مشاهیر علماء الأمصار، ص۲۵۹، ش ۱۲۹۷.

5.. تقریب التهذیب، ج۱، ص۵۰.

6.. همان، ص۲۵. سال‌های تولّد و وفات بنا بر قول ذهبی است (ر.ک: سیر أعلام النبلاء، ج۸، ص۴۹ و ص۱۳۰ ـ ۱۳۱و ج۷، ص۲۳۰ و ص۲۷۹).

7.. رجال النجاشی، ص۱۰.

8.. برای نمونه، ر.ک: همان، ص۱۳، ش ۷؛ الفهرست، طوسی، ص۱۸، ش ۵۱؛ تاریخ الإسلام، ج۹، ص۵؛ غایة النهایة، ج۱، ص۱۱. شماری از عالمان، بویژه از اهل‌سنّت نیز سال ‌۱۴۰‌ هجری را برای وفات او معیّن کرده‌اند که به دلیل قلّت نقل‌ها و فاصلۀ ناچیز، درخور اعتنا و توجّه تلقی نمی‌گردد. در غایة النهایة (ج۱، ص۱۱) از قول قاضی اسد، سال ۱۵۳ هجری، سال وفات ابان گفته شده است که با توجّه به نداشتن قائل دیگر و نیز اطمینان به وفات ابان در زمان حیات امام صادق علیه السلام (شهادت ۱۴۸ق) و حکمرانیِ عیسی بن موسی بر کوفه (عزل شده به سال ۱۴۷ق) بسیار بعید است.

9.. الطبقات الکبری، ج ۶، ص۳۴۲.

  • نام منبع :
    میراث قرآنی ابان بن تغلب(141ق)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد حسين مدني
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 21119
صفحه از 303
پرینت  ارسال به