253
میراث قرآنی ابان بن تغلب(141ق)

دیگران همچون مجاهد (م ح ۱۰۴ق)۱و طلحة الیامی (م۱۱۲ق)۲ قرائاتی نقل کرده است.۳

مؤلّفان عصر حاضر نیز شاید به همین دلایل، «ابان» راوی از عاصم را ابان بن تغلب معرفی نموده‌اند. حداقل باید اذعان کنیم که خلاف ادّعای آنها را نمی‌توان ثابت کرد. پژوهشگرانی همچون عبدالمنعم خلیل ابراهیم در تحقیق إعراب القرآن نحاس۴ و شيخ محمّد على معوّض و شيخ عادل احمد عبد الموجود، محققان تفسیر الجواهر الحسان ثعالبی،۵ ذیل آیه ۲۳۳ از سوره بقره: (لا تُضارَّ والِدَةٌ بِوَلَدِها)، «ابان» را ابان بن تغلب دانسته‌اند.

نتیجه تحلیل: آنچه از این تحلیل به دست می‌آید، آن است که علاوه بر گردآوری قرائت «ابان بن تغلب» باید به قرائت «ابان» و نیز «ابان از عاصم»‍ به دلیل احتمال تطبیق بر «ابن تغلب» اعتنا شود.۶

طرق به قرائت ابان

نجاشی و شیخ طوسی نیز سند خود را به صورت کامل تا قرائتش ـ که قرائت مفردی دانسته‌اند ـ بیان کرده‌اند.۷ این دو سند، غیر از طبقه مشایخ آن بزرگواران، در دیگر طبقات

1..معانی القرآن، فرّاء، ج۲، ص۴۱۲.
ابو الحجّاج مجاهد بن جبر مکّی (م ۱۰۲ یا ۱۰۳ یا ۱۰۴ق)، از بزرگان تابعان و مفسّران برجسته است که بارها بر ابن عبّاس قرآن را ختم نمود. عده‌ای از بزرگان از او قرائت اخذ کرده‌اند. گفته شده که در حال سجده از دنیا رفته است (غایة النهایة ، ص۴۰، ش۲۶۵۹).

2.. جامع البیان، ج۲۳، ص۱۲۰.

3.. هر دو مورد، ذیل آیۀ ۸۴ سورۀ مبارکۀ «ص» و با سندهای متفاوت، نقل شده‌اند.

4.. إعراب القرآن، ج۱، ص۱۱۶: و روى أبان عن عاصم:«لا تضارِر والدة، و هذه لغة أهل الحجاز».

5.. الجواهر الحسان فی تفسیر القرآن، ج۱، ص۴۶۷: و أبان عن عاصم: «لا تضارّ والدة، بضمّ الراء، و هو خبر معناه الأمر، و يُحتمل أن يكون الأصل: لا تضارِر بكسر الراء الأُولی...» .

6.. این دو قسم از قرائات، در تحقیق مستقلی مورد بررسی قرار گرفته‌اند. در نوشتار حاضر، تنها به اقوال رسیده تحت عنوان «ابان بن تغلب» و «ابان بن ثعلب» که تصحیفی از آن است، پرداخته شده است.

7.. رجال النجاشی، ص۱۱، ش۷؛ الفهرست، طوسی، ص۱۷ ـ ۱۸، ش۵۱. سند این دو به قرائت ابان در جای خود خواهد آمد.


میراث قرآنی ابان بن تغلب(141ق)
252

میان این دو ابان، خلط و راوی از عاصم را با ابان بن تغلب اشتباه کرده‌اند، در حالی که ابان بن تغلب، هر چند او هم شاگرد عاصم بوده، امّا دارای قرائت مستقلی بوده است.۱

نقدهایی بر تحلیل یادشده وارد است، از جمله آن که:

۱. ابان بن تغلب نیز شاگردیِ عاصم را در پرونده خود دارد (که در عبارات فوق هم بدان اشاره شد).۲

۲. ابان بن تغلب در حوزه قرائت، علاوه بر عاصم، از قاریان دیگر نیز بهره برده است؛ از جمله: ابو عمرو شیبانی (م۹۶ق)،۳ طلحة بن مصرّف (م۱۱۲ق)،۴ اعمش (۶۰۱۴۸ق)۵ و....

۳. برخوردار بودن از قرائتی مستقل، هیچ‌گونه منافاتی با بهره‌مندی از اساتید یا نقل از استادانی مانند عاصم ندارد.

۴. علی‌رغم ادّعای مطرح شده، در برخی مصادر، فردی که از عاصم نقل می‌کند، «ابان بن تغلب» و در برخی موارد، «ابان بن ثعلب» ـ تصحیف شده ابان بن تغلب ـ عنوان شده است.۶ حتی در مواضعی، ثبت است که ابان بن تغلب از

1.. میراث مکتوب شیعه از سه قرن نخستین هجری، ص۱۵۳.

2.. غایة النهایة ، ج۱، ص۱۱، ش۱ و ص۳۱۵ ـ ۳۱۷، ش۱۴۹۶.

3.. همان، ج۱، ص۱۱، ش۱ و ص۲۷۵، ش۱۳۲۷.
ابو عمرو سعد بن إیاس الشیبانی الکوفی (م ۹۶ق)، زمانۀ پیامبر صلی الله علیه و اله را درک کرد؛ ولی حضرتش را ندید. قرائتش را بر عبداللّٰه بن مسعود عرضه نمود و یحیی بن وثاب و عاصم بن أبی النجود بر او عرضۀ قرائت داشته‌اند. عمر زیادی داشت و در ۱۲۰ سالگی درگذشت.

4.. غایة النهایة ، ج۱، ص۱۱، ش۱ و ص۳۱۰ ـ ۳۱۱، ش۱۴۸۸.
طلحة بن مصرف الیامی (م ۱۱۲ق)، از قاریان برجستۀ کوفه است که عده‌ای از جمله ابان بن تغلب از او دریافت قرائت داشته‌اند.

5.. همان، ج۱، ص۱۱، ش۱ و ص۲۸۶، ش۱۳۸۹.
ابو محمّد سلیمان بن مهران الأعمش الکوفی (۶۰ ـ ۱۴۸ق) از بزرگان تابعیان است که از قاریانی مانند عاصم اخذ نمود و قاریانی چون حمزه و أبان بن تغلب شاگردش بوده‌اند.

6.. رخداد تصحیف در این واژه و تبدیل «تغلب» به «ثعلب» به دلیل نزدیکی نقاط حروف بسیار محتمل است. مصادیق مربوط به این مطلب را در ادامه در متن کتاب القرائات ذکر خواهیم کرد.

  • نام منبع :
    میراث قرآنی ابان بن تغلب(141ق)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد حسين مدني
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20942
صفحه از 303
پرینت  ارسال به